Ce se întâmplă dacă nu ați semnat un nou contract de furnizare a energiei electrice, până la 1 iulie, și unde reclamați abuzurile

Ultima actualizare:

    Clienții casnici nu sunt obligați să-și schimbe furnizorul de energie electrică, dar o pot face oricând, dacă nu sunt mulțumiți de ofertăFoto: Shutterstock
Clienții casnici nu sunt obligați să-și schimbe furnizorul de energie electrică, dar o pot face oricând, dacă nu sunt mulțumiți de ofertăFoto: Shutterstock

De la 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) le recomandă românilor să încheie unui contract în piața concurențială cu oricare furnizor de energie electrică licențiat. Ce se întâmplă dacă nu ați semnat un nou contract până la 1 iulie și unde sunați ca să reclamați abuzurile.

Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic. În sensul că nu există nici un risc de deconectare.

Pentru a semna un nou contract trebuie să luați legătura cu orice furnizor și să alegeți cea mai bună ofertă. Fie accesați „Comparatorul de oferte-tip”, de pe site-ul ANRE, fie așteptați acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum și un Formular de selecție ofertă de la furnizorul actual.

Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie, clienții casnici au primit din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, la data de 20 ianuarie 2021.

Furnizorul de enregie electrică poate fi schimbat oricând

Important de știut este că nu există un termen limită pentru a trece în piața concurențială.

Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să-şi schimbe furnizorul/contractul în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

Cine nu a încheiat un contract concurențial, consumul de curent realizat după respectiva dată i se facturează cu un preṭ egal cu cel din oferta de serviciu universal, aflată  în vigoare începând cu data de 1 iulie 2021.

Schimbările prevăzute în Regulament

Important este și faptul că s-au simplificat procedurile de contractare și de stabilire a consumului de energie electrică.

Principalele schimbări și măsuri prevăzute în Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali se referă la:

- Flexibilizarea procesului de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice prin eliminarea prezentării/depunerii la furnizor de către client a actelor de spațiu şi introducerea declarațiilor pe proprie răspundere cu privire la dreptul de folosință al spațiului.

Astfel, încheierea contractului de furnizare a energiei electrice se realizează pe baza:

  • acordului solicitantului exprimat în scris, aferent cererii de încheiere a contractului, sau telefonic, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
  • copiei actului de identitate/certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului al solicitantului;
  • declarației pe proprie răspundere că dețineți un drept locativ, casa în stați nu se află într-un litigiu.

- Detalierea conținutului ofertei-tip şi a conținutului ofertei din contractul de furnizare a energiei electrice în ceea ce privește elementele de preț incluse;

- O ofertă-tip publicată de furnizor pe pagina proprie de internet nu poate fi modificată în perioada de valabilitate a acesteia;

- Convenția de consum încheiată de către furnizor cu clientul final devine obligatorie, datele de consum înscrise în aceasta vor fi utilizate și pentru facturarea serviciilor de distribuție în cazul în care nu este citit/autocitit indexul echipamentului de măsurare;

- Datele de consum transmise furnizorului de către operatorul de distribuție se stabilesc, pe baza: consumului de energie electrică înregistrat la locul de consum în perioada similară a anului precedent sau a consumului de energie electrică determinat, ținând cont de cele mai recente, profilului de consum (în cazul în care nu există un istoric de consum);  

- Operatorii de distribuție au obligația de a asigura accesul gratuit fiecărui client final ca să-și poată accesa propriul istoric de consum pe site.

La ce să fiți atenți înainte să semnați un nou contract

Înainte de semnarea unu nou contract trebuie să fiți atenți la:

  • prețul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în prețul de furnizare;
  • facturarea unei componente fixe stabilita în lei/zi sau lei/lună;
  • perioada pentru care urmează a se aplica prețul mentionat în ofertă;
  • perioada pentru care urmează să încheiați contractul;
  • comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
  • termenele, modalitățile și condițiile privind plata facturilor;
  • modalități de transmitere a facturii și a documentelor anexate acesteia;
  • drepturile și obligațiile părților;
  • condițiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunțarea unilaterală anticipata a contractului de furnizare;
  • garanțiile solicitate, după caz.

Unde puteți reclama abuzurile furnizorului de energie electrică

Dacă aveți probleme legate de schimbarea furnizorului, doriți să faceți o sesizare oro vreți să fiți consiliați pe această temă, puteți suna la 021-9615, număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, lasat de InfoCons.

De asemenea, puteți trimite mesaje pe Whatsapp, a numărul 0732.008.969, mail la adresa juridic@infocons.ro sau o scrisoare la C.P 38, O.P. 53 sector 4, București.

Citește și: 

Cum schimbi furnizorul de energie electrică și ce se întâmplă dacă n-o faci cât mai repede

Nu ai plătit factura la lumină? Nu ţi se va mai tăia curentul!

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Kate Middleton și Prințul William la țară GettyImages 1210393477 jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
replica titanic jack moore profimedia (2) jpg
calin georgescu jpg
image png
Cristian și Vlad Popescu Piedone au votat. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
gigi becali facebook jpg
alegeri  png
iohannis 2 jpg
jewels 1090711 1280 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net