Cei mai mulţi români vor să lucreze în IT şi auto
Românii care își caută loc de muncă și-ar dori să lucreze în ordine în domeniile IT, auto sau energie și industrie, iar candidații fără experiență au așteptări salariale de peste 1.400 de lei. Acestea sunt principalele constatări ale unui studiu lansat joi de Inspire Group și Mercury Research și preluat de Mediafax
Astfel, în ceea ce priveşte industriile din România cu cea mai mare atractivitate în rândul forţei de muncă, studiul indică domeniile FMCG (Fast Moving Consumer Goods - bunurile de consum cu mişcare rapidă), retail, telecomunicații și financiar, la polul opus situându-se construcțiile, audit & consultanță și agricultură. 73% dintre respondenți și-ar dori să lucreze în domeniul IT, urmat de un procent de 68% pentru auto (mai ales în vânzări, dar şi în producţie auto) și de 54% pentru energie și industrie. De altfel, în termeni de atractivitate, cel mai mult teren au pierdut industriile FMCG, retail și agricultură, înregistrând scăderi de până la 13% în 2015 faţă de anul 2013.
Conform studiului, candidații fără experiență (entry-level) au așteptări salariale peste 1.400 de lei, în timp ce 40% dintre cei intervievați s-ar angaja pentru un salariu lunar de peste 1.500 de lei. O companie care activează într-unul dintre domeniile construcții, audit & consultanță sau agricultură va trebui să dea dovadă de mai multă creativitate în programele de recrutare pentru că cele trei domenii au o notorietate foarte scăzută în rândul oricărui candidat, indiferent de nivel, se arată în studiu.
“În ceea ce priveşte piaţa muncii, există o creştere a cererii de angajaţi. În general se cere limba engleză şi cunoştinţe de operare calculator. Însă nevoia de job scade, faţă de prima decadă de după Revoluţia din 1989. Tinerii care au acum între 20 şi 30 de ani, deci cei născuţi după 1990, preferă să stea acasă, cariera nu mai este o prioritate pentru ei. Unii vor să îşi dezvolte propria afacere. Se sesizează şi o creştere a salariilor. Ca şi consecinţe, vedem o responsabilitate mai scăzută, dar şi o productivitate mai mică. Lipsa de resurse umane restrânge profitabilitatea companiilor”, a declarat joi, într-o conferinţă de presă directorul general al Mercury Research, Ioan Simu, la prezentarea studiului.
Potrivit acestuia, numai unele firme vor avea angajaţii potriviţi, iar marketingul de angajator ar putea asigura atragerea lor în procesul de recrutare.
Studiul prezintă totodată şi un Top 10 al celor mai cunoscuţi angajatori de pe piaţa locală, acesta fiind dominat de companii din comunicaţii şi retail. Astfel, topul Most Loved Employers poziționează în topul restrâns al celor mai cunoscuți angajatori de pe piața locală companiile RCS/RDS, Kaufland și Avon Cosmetics România, Lidl și Orange România, Vodafone România, McDonald’s România, Carrefour România, Telekom România, FAN Courier.
În ceea ce priveşte cei mai doriţi 10 angajatori de pe piaţa locală, aceştia sunt Google, Microsoft, Mercedes - Benz, BMW, Deloitte, Dell, IBM, SAP, Porsche Finance Group şi Continental AG, unde mai mult de 50% dintre respondenți și-ar dori să își construiască o carieră.
De asemenea, potrivit rezultatelor studiului, candidații preferă să comunice online cu viitorul angajator. În procesul de căutare a unui job, internetul este folosit de forța de muncă pentru a accesa atât site-uri de joburi, cât și site-ul de prezentare al companiilor angajatoare atractive.
Referitor la factorii care determină forța de muncă să se angajeze sau să opteze să plece la o altă companie, în fruntea clasamentului este salariul, urmat de siguranța jobului și obligațiile contractuale ale angajatorului. O creștere salarială de 37% i-ar face pe angajați să își schimbe locul de muncă, în timp ce o serie de beneficii importante precum bonusurile de performanță, al 13-lea salariu, tichetele de masă, asigurarea prânzului sau timpul de lucru flexibil pot influența decizia acestora de a se angaja sau de a rămâne într-o companie.
Pentru realizarea studiului Most Loved Employers, Inspire Group și Mercury Research au analizat peste 170 de companii din 16 industrii. Eșantionul respondenților este format din persoane cu vârste cuprinse între 19 și 45 de ani, cu un nivel mediu sau înalt de studii finalizate, din toate domeniile existente în piața din România. Studiul a fost realizat la inițiativa Inspire Group, prin expertiza Mercury Research și furnizează informații despre piața muncii din România, privită din perspectiva angajaților. Metodologia de realizare a studiului este reprezentată de implementarea interviurilor online.
Inspire Group este un jucător activ în industria serviciilor de promovare a imaginii de angajator, cu o experiență de peste opt ani în domeniu. Mercury Research este o companie de cercetare de piață prezentă pe piața din România din anul 1994