Cinci ani de la tragedia de pe Lacul Siutghiol: «Regret că n-am putut să-i salvez»

Ultima actualizare:

    “Mă iau toate emoţiile”, se confesează barcagiul Gheorghiţă ZiceFoto: adevarul.ro
“Mă iau toate emoţiile”, se confesează barcagiul Gheorghiţă ZiceFoto: adevarul.ro

S-au împlinit ieri cinci ani de la tragedia de pe Lacul Siutghiol, când au murit patru oameni, după prăbuşirea unui elicopter SMURD. Barcagiul care a ajuns primul la locul prăbuşirii e marcat şi acum de neputinţa de a-i salva pe membrii echipajului. Dosarul Siutghiol a fost clasat de Parchetul General.

Dosarul catastrofei aviatice de pe 15 decembrie 2014 a fost clasat de Parchetul General, la cinci ani de la tragedia de neînţeles. Pe o vreme însorită, cu vizibilitate perfectă, un elicopter performant SMURD s-a prăbuşit cu patru oameni la bord, în lac, la capătul de nord al staţiunii Mamaia. Moartea salvatorilor a fost urmată de un lung şir de bâlbe ale forţelor de intervenţie, care au demonstrat lipsă de coordonare, lipsă de pregătire şi de dotare funcţională. 

Există însă un om care îşi reproşează şi acum faptul că nu i-a putut salva pe cei patru oameni - şi acela este un cetăţean simplu, un civil, primul care a sărit în ajutorul victimelor de pe Siutghiol: barcagiul de pe Insula Ovidiu, Gheorghiţă Zice. La cinci ani de la prăbuşirea elicopterului, pescarul mărturiseşte că regretă enorm faptul că n-a putut face mai mult pentru victime. Omul trece prin emoţii de nedescris, mai ales când ajunge la Spitalul Judeţean Constanţa şi dă cu ochii de tabloul salvatorilor morţi în accident, pe care colegii l-au atârnat pe perete. „A trecut ceva timp, sunt OK acum. Dar când merg la Urgenţă şi îi văd în tablou, mă iau toate emoţiile. De câte ori văd poza cu ei, am aşa un sentiment... că nu am putut să-i salvez. Da, ştiu că am încercat să fac tot ce puteam, dar nu am putut să-i salvez, iar asta mă va marca toată viaţa“, spune Gheorghiţă barcagiul. 

Ancheta MAI, făcută imediat după accident, a arătat că aparatul nu avea nici o defecţiune tehnică, iar condiţiile de zbor erau ideale. De altfel, vecinii pilotului Petre Cătuneanu (47 de ani) au relatat presei că acesta obişnuia să-i „salute“ de la manşă, când se afla în misiuni, rotindu-se cu elicopterul deasupra lor. 

Bărcile au ajuns prea târziu
Bărcile au ajuns prea târziu

Elicopterul a fost distrus la impactul cu apa lacului
Elicopterul a fost distrus la impactul cu apa lacului

Elicopterul fusese la o intervenţie în Tulcea, apoi echipajul mersese la baza de la Mihail Kogălniceanu pentru aprovizionare cu combustibil. În momentul tragediei se îndrepta, peste lac, spre hangarul de la Tuzla. Un filmuleţ de câteva secunde arată cum aparatul se apropie de suprafaţa lacului, apoi se loveşte violent de apă. Impactul este atât de puternic, încât coada aparatului se rupe şi elicopterul se dezintegrează, scufundându-se. Coada rămâne la suprafaţă. Imaginile au fost surprinse de sistemul video instalat pe un bloc aflat pe malul lacului, în zona Butoaie. 

Patronul unui magazin a filmat cu telefonul cum pilotul iese la suprafaţa apei, strigând după ajutor câteva minute, după care dispare sub apă. Aceste imagini au fost contestate de Raed Arafat, secretarul de stat MAI, care a afirmat că era imposibilă supravieţuirea cuiva în acea apă rece. 

Medicul Laura Vizireanu (39 de ani), asistenta Gabriela Camelia Harton (38 ani), copilotul Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani) şi pilotul Petru Cătuneanu (47 de ani)
Medicul Laura Vizireanu (39 de ani), asistenta Gabriela Camelia Harton (38 ani), copilotul Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani) şi pilotul Petru Cătuneanu (47 de ani)

Pilotul Petre Cătuneanu (47 de ani) şi doctoriţa Laura Vizireanu (39 ani), rămasă prinsă sub apă de coada elicopterului, au fost recuperaţi din afara epavei, prea târziu pentru a mai fi salvaţi. Copilotul Ginel Claudiu Crăcănel (42 ani) şi asistenta Gabriela Camelia Harton (38 ani) au rămas captivi în interior. Copilotul avea leziuni vizibile, iar asistenta era în scaunul ei, prinsă în chingile de siguranţă. Toţi cei patru salvatori erau părinţi, iar asistenta era însărcinată din nou. 

Multe întrebări au rămas fără răspuns: dacă avionul era corespunzător tehnic; cine a autorizat planul de zbor peste lac, când traseul Kogălniceanu - Tuzla se desfăşura doar deasupra uscatului; cine e răspunzător de intervenţia haotică a pompierilor şi a scafandrilor de la ISU Dobrogea. 

Măsurile luate de MAI au fost câteva demiteri - prefect, şeful ISU Dobrogea şi şeful Aviaţiei MAI.

Click! spune

Într-o adresă solicitată de ziarul „Adevărul“, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a transmis că dosarul a fost închis pentru toate infracţiunile urmărite. Cu alte cuvinte, nimeni nu este vinovat de dezastrul de pe Siutghiol, pentru că toată lumea a procedat corect, iar cei care puteau fi găsiţi vinovaţi au murit.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
cum recuno ti un mecanic auto bun 5 calita i necesare jpg
image
image
image
image
image
image
bani  foto   Shutterstock jpg
Masina de spalat rufe jpg
zatun lac jpg
inaugurare jpeg 5 jpeg
furtuni ploi jpeg
casse tete jpg
man at supermarket jpg
Imparateasa Messalina jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net