Cum a ”murit” proiectul Autostrăzii Comarnic-Brașov
De trei ani tot așteptăm să înceapă lucrările la Autostrada Comarnic-Brașov. Nu sunt bani, au spus autoritățile, care nu au dorit să intre în amănunte. Traian Băsescu a povestit din culisele proiectului.
"În dezbaterea publică sunt o groază de falsuri. În primul rând, vreau să știți că s-au încercat toate variatele ca Autostrada Comarnic-Brasov să fie finanțată din fonduri europene. Comisia Europeană a respins constant investiția din bani europeni, dintr-un motiv simplu: au spus că este prelungire a autostrăzii care a fost contractată ilegal, fără licitație, Brașov-Borș, celebra Autostrada Transilvania, și UE nu s-a compromis să participe la extinderea acestui proiect. Pentru ca a fost alocat companiei Bechtel, fără licitație. Deci, Comisia Europeana a scos proiectul Comarnic-Brașov din proiecte finanțabile, în condițiile în care România a dat UE 6,2 miliarde de euro înapoi", a declarat Traian Băsescu, la România TV.
Fostul şef de stat a mai sopus că Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare au fost convinse apoi să finanţeze proiectul autostrăzii, dar s-au retras.
Motivul este Dan Şova, care pe atunci era ministrul Marilor Proiecte.
”Cele două bănci au fost convinse să finanțeze acest proiect, nu ca prelungire a Autostrăzii Transilvania, ci ca prelungire a investiției făcută deja pe București-Ploiești si pe centura Ploieștiului, până la Comarnic, pe patru benzi. Au acceptat varianta, iar în urma discuțiilor au prezentat o formulă de finanțare care a fost înaintată Guvernului. A stat circa o lună această propunere în ministerul lui Șova, după care s-a întros la cele două banci cu observații cumplite, prin care domnul Șova cerea completa modificare a modului de finanțare, cu avansuri mult mai mari, cu începere din două capete. Băncile și-au dat seama că nu e în regula începerea de la două capete și au suspectat că sunt niște firme care trebuie să prindă contractele de la Comarnic, 15 km, și de la Brașov, vreo 15-20 de km și partea cea mai grea, care era străpungerea muntelui, era neglijată. În aceste condiții, cele două bănci s-au retras din proiect și au comunicat Guvernului să facă ce vrea, pentru că nu vor finanța cum vrea domnul Șova. Așa a murit proiectul Comarnic-Brașov. Trebuie să înțelegem că românii nu pot fi mintiți la nesfârșit. Cele două banci s-au retras din proiect datorită condițiilor cerute de Șova, prin care nu accepta condițiile cinstite propuse. Era un credit pe 30 de ani, ușor de plătit”, a explicat Băsescu.
Fostul ministru al Marilor Proiecte, Dan Şova, declara, în 2013, că va termina Autostrada Comarnic-Braşov până în 2016.