Cum conducem pe polei. Sfaturi de la Titi Aur care îți pot salva viața
Ploaia îngheţată care a pus stăpânire pe străzi şi trotuare începând din 24 ianuarie ne-a dat bătăi de cap. Capitala s-a transformat peste noapte într-un adevărat patinoar, iar mașinile au fost acoperite de un strat gros de gheață. În plus, vântul a bătut la rafală cu până la 40 km/h. Și pe drumurile naționale vremea rea a creat probleme, astfel că unele tronsoane au fost închise. Dacă ai de gând să pleci cu maşina zilele acestea, va trebui să-ţi iei măsuri de precauţie şi să ştii cum să conduci în condiţii de polei. Titi Aur ne spune cum să şofăm în siguranţă.
Care e aderenţa pneurilor de iarnă
Cauciucurile de iarnă au o aderenţă bună pe zăpada bătătorită, dar o aderenţă foarte scăzută pe gheaţă şi polei. Ele îţi dau curaj să mergi pe zăpadă şi nu mai iei în calcul faptul că urmează să intri pe o porţiune de şosea îngheţată. Astfel, nu reduci viteza, iar anvelopele îşi pierd aderenţa. Aderenţa pneurilor depinde de ce este pe carosabil: zăpadă, gheaţă fină, gheaţă zgrunţuroasă, materiale antiderapante, noroi etc. Trebuie să ştii că aderenţa e cu atât mai mare cu cât temperatura este mai mică. Astfel, dacă afară avem -5 grade Celsius, aderenţa maşinii va fi mult mai bună decât la 0 grade Celsius.
Cum frânăm în siguranţă
Dacă maşina nu are ABS, încearcă să eviţi să blochezi roţile. Dacă autoturismul are ABS, apasă pe frână până la capăt, chiar dacă pedala tremură şi ai impresia că maşina nu se opreşte. Să apeşi frâna, să ridici piciorul de pe pedală, iar apoi să apeşi din nou este cea mai mare greşeală.
Cum parcăm şi cum plecăm de pe loc
Când parchezi, căldura degajată de roţi va topi zăpada, aceasta se va transforma în apă, iar apoi apa va îngheţa prinzând şi anvelopele. Dacă parchezi pe zăpadă, fă câteva manevre înainte-înapoi pentru a trasa o potecă.
La demaraj nu tura motorul
De pe loc se pleacă uşor, fără a tura motorul. Pentru ca maşina să nu se împotmolească în zăpadă, iar pneurile să prindă aderenţă, plecarea de pe loc se face la turaţii mici. Demarajul se poate încerca şi în treapta a doua de viteză.
Ce faci când derapezi
În primul rând, schimbăm într-o viteză inferioară. Când derapăm trebuie să privim în direcţia în care vrem să mergem, iar corpul va îndrepta instinctiv volanul în acea direcţie de mers. Nu brusca volanul deoarece ai putea trage de el mai mult decât trebuie şi, astfel, poţi intra pe contrasens sau ieşi în decor. Dacă observi că maşina din faţa ta a intrat în derapaj, trebuie să frânezi încet şi să te apropii cât mai mult de marginea drumului. Asta, pentru a lăsa loc celui din faţa ta, dar şi şoferului care vine pe contrasens.
Nu brusca comenzile în curbe
Când intri într-o curbă, nu trebuie să bruschezi comenzile maşinii. Deci, nu trage brusc de volan şi nu frâna violent! De asemenea, evită să accelerezi în treaptă de viteză inferioară. Foloseşte în astfel de situaţii o treaptă de viteză cât mai înaltă. Nu folosi o frână de motor violentă! Rişti să blochezi roţile maşinii.
Frânează înaintea virajelor
Înaintea virajelor se frânează uşor, iar după înscrierea în curbă se accelerează uşor. În caz contrar, maşina va derapa şi va ieşi de pe banda de mers rotindu-se.