Cum își bate joc RATB de călători și de șoferi
Linia tramvaiului 5 din Capitală a fost suspendată, în urmă cu aproximativ o lună. Nimeni nu le-a dat explicații călătorilor, care și acum petrec timp prin stațiile tramvaiului așteptând ca acesta să sosească. În numele cititorilor noștri, care ne-au sesizat la redacție această situație, am întrebat RATB de ce s-a ajuns la decizia cu pricina. Iată ce ne-au răspuns, dar iată și care sunt urmările suspendării liniei 5, așa cum le văd călătorii!
Așadar, dragi călători care obișnuiați să folosiți tramvaiul 5, „Regia Autonomă de Transport București (RATB) a luat măsura suspendării liniei 5 de tramvai începând cu data de 23.09.2017, din două motive: pe de o parte, din cauza gradului de uzură avansat al căii de rulare de pe Str. Barbu Văcărescu, în urma reclamațiilor făcute de locuitorii din zonă, unde se resimțeau vibrații și zgomote. Acest fapt a determinat în prima fază reducerea vitezei de circulație pentru tramvaie, ceea ce a dus la creșterea nemulțumirilor legate de creșterea duratei unei călătorii.
Pe de altă parte, parcul de tramvaie utilizat pe această rută a fost relocat în urma redeschiderii liniei de tramvai 55 pe Șos. Pantelimon, unde erau necesare tramvaie cu post de comandă dublu (atât în fața, cât și în spatele tramvaiului și cu uși pe ambele părți), soluție tehnică utilizată pe linia 5.
Pentru preluarea fluxului de călători de pe vechea linie 5, a fost înființată linia navetă 605 de autobuze, care asigură legătura directă cu zona centrală a Capitalei, precum și accesul la centrul comercial din zona Băneasa.
Linia navetă 605 va asigura transportul călătorilor pe actualul traseu până când infrastructura de transport va asigura condiții optime de circulație pentru tramvaie”.
Iată și care sunt urmările desființării liniei 5 constatate chiar de bucureșteni!
# Călătorii nu au fost anunțați corespunzător că tramvaiul 5 a fost suspendat. Pe site-ul RATB a apărut, cu o zi înainte, un anunț prin care se spunea că linia tramvaiului 5 va fi suspendată din 23 septembrie, în locul ei fiind introdusă linia autobuzului 605. Și la o lună de la această decizie, sunt oameni, în special bătrâni care nu au acces la internet, deci nici la site-ul RATB, care așteaptă tramvaiul 5 în stațiii. N-ar fi fost mai civilizat ca RATB să fi pus în stații afișe cu anunțul suspendării liniei 5? Dar cui îi pasă de călători, de bucureșteni?
# Deși traseul noului autobuz 605 este unul foarte aglomerat, la orele de vârf cozile de mașini fiind interminabile pe ambele sensuri, nimeni nu i-a anunțat pe șoferi că pot folosi inclusiv liniile fostului tramvai 5 pentru decongestionarea cât de cât a traficului. De pildă, în zonele Barbu Văcărescu, Elena Văcărescu și Aerogării, pe mijlocul șoselei există cele două linii pe care circula tramvaiul și care ar putea deveni două benzi de circulație pentru autovehicule. Dar ce contează că oamenii pierd ore bune în trafic, că își tocesc nervii, că întârzie la serviciu din cauza aglomerației sau că întârzie la școli și grădinițe de unde trebuie să-și recupereze copiii?
# De câțiva ani buni, edilii care s-au perindat pe la conducerea Primăriei Capitalei au susținut că una dintre soluțiile decongestionării traficului bucureștean este mersul cu mijloacele de transport în comun. Pentru asta, însă, trebuie să avem o rețea de transport în comun bine organizată, dezvoltată. Se pare, însă, că, în loc să investim în aceasta, o desființăm. Este și cazul liniei 5. În 2010, s-a început modernizarea acesteia, pe bulevardul Aerogării. Erau prevăzute refacerea terminalului liniei de tramvai şi construirea primului sistem de tip park&ride din Capitală. Timp de trei ani s-a lucrat la acest proiect, în 2013 traseul liniei 5 fiind prelungit până la Piața Băneasa. Bineînțeles că nici până în prezent nu s-a construit parcarea de la intrarea în București, unde cei veniți din afara orașului să-și fi putut lăsa mașinile, astfel încât să-și fi continuat drumul cu mijloacele de transport în comun. Cu toate acestea, s-a investit mult în prelungirea liniei 5. S-au făcut patru noi stații, s-a refăcut terasamentul pe traseul acestora, s-au înlocuit șinele și s-au construit stații moderne. O grămadă de bani, care, acum, odată cu desființarea liniei 5, s-au dus pe apa sâmbetei. Dar cu cui îi pasă de banii bucureștenilor?
# De când s-a renunțat la tramvaiul 5 și s-a trecut la autobuzul 605, timpul de așteptare în stații s-a mărit, la orele de vârf. Și asta, pentru că autobuzul este obligat să stea în coloana de mașini, în timp ce tramvaiul circula pe banda specială. Evident că s-a mărit și timpul petrecut de călători în autobuz, din cauza aglomerației. De pildă, dacă, înainte, cu tramvaiul, se făceau 15 minute de la Pasajul Pipera la Piața Băneasa, acum, cu autobuzul 605, se fac 30 de minute. Dar nimănui nu-i pasă de timpul pe care îl pierd călătorii în mijloacele de transport în comun. Oricum, ce altceva au de făcut?
# În plus, opririle în stații ale autobuzului 605, care, evident, se fac pe banda întâi, îngreunează și mai mult traficul și așa foarte aglomerat. Înainte, opririle tramvaiului în stații nu deranjau pe nimeni, deoarece, așa cum spuneam și mai sus, tramvaiul circula pe benzile destinate lui. Dar, nu-i nimic! Ne vom obișnui și cu asta. Ce mai contează zece minute în plus pentru șoferii bucureșteni, care, oricum, sunt obișnuiți cu greul!
# Ca să nu mai vorbim despre aglomerația din autobuz! În tramvai, care, se știe, este mult mai spațios decât un autobuz, oamenii circulau civilizat, chiar și la orele de vârf. Acum, în 605, stau ca sardelele. Ceea ce e foarte bine, având în vedere că, în curând, vine iarna și se mai încălzesc și ei după ce stau prin stații câte jumătate de oră, așteptând 605-ul!
# Și, nu în ultimul rând, să nu uităm de poluarea pe care o produce autobuzul, în comparație cu tramvaiul care funcționează cu energie electrică. În zilele noastre, când toate țările civilizate încearcă să găsească soluții pentru protejarea mediului, noi facem exact invers, pentru simplul fapt că nu suntem în stare să facem așa cum trebuie!