Cum să nu iei țeapă cu factura la curent. Recomandările ANPC

Ultima actualizare:

    Citiți cu atenție contractul înainte de a-l semna!Foto: Shutterstock
Citiți cu atenție contractul înainte de a-l semna!Foto: Shutterstock

Facturile tot mai mari la electricitate și gaze, semnalate de români, au ajuns în atenția Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, care a întocmit un ghid cu sfaturi importante. Ni se spune cum să alegem furnizorul, la ce să fim atenți când încheiem contractul, dar și ce e de făcut după, dacă prețul facturii ne arde la buzunare.

Alegerea furnizorului

  • Înainte de a semna un contract cu un furnizor de energie electrică, verifică ofertele disponibile în comparatorul de tarife de pe site-ul Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (anre.ro/ro/info/consumatori/comparator-de-tarife).
  • În comparatorul de tarife, simulează un consum identic cu cel din ultima factură primită de la furnizorul actual. În acest fel poți vedea imediat care sunt ofertele mai bune. Dacă apar discrepanțe mari, înseamnă că furnizorul induce în eroare și ar trebui să sesizezi ANPC (telefon: 0219551).
  • Atunci când analizezi două oferte, ai grijă să nu compari oferte promoționale, valabile pe durată limitată de timp (ex. pentru 1-3 luni). După această perioadă, tariful poate crește.
  • Înainte de a alege un furnizor de energie, verifică de cât timp operează pe piața din România; câți clienți are; dacă își onorează contractele.

Atenție la încheierea contractului!

  • Cere furnizorului ales o ofertă și un contract, pe care e bine să-l citești cu atenție. Refuză contractul dacă găsești clauze abuzive.
  • În contract trebuie specificate CLAR prețul, durata pentru care e valabil prețul, durata contractului, penalități în cazul rezilierii.
  • Furnizorul trebuie să comunice: prețul total al serviciilor cu toate taxele incluse sau, în cazul în care preţul nu poate fi calculat în avans, modalitatea de calcul al preţului cu toate costurile suplimentare.
  • Înainte de a semna contractul, atenție la: prețul energiei electrice (fix sau variabil); facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/lună; perioada pentru care urmează a se aplica prețul menționat în ofertă; perioada de derulare a contractului; penalități la încetarea înainte de termen; condițiile privind reînnoirea / prelungirea / rezilierea / denunțarea unilaterală anticipată a contractului.
  • Ulterior, dacă furnizorul aduce modificări contractului, trebuie să ți le comunice din timp și să îți ofere posibilitatea de a rezilia contractul în cazul în care nu accepți noile condiții.
  • Ia în considerare serviciile suplimentare, cum ar fi portal online și aplicații mobile pentru a gestiona singur consumul și facturile.
  • Verifică dacă, la cerere, se asigură service/mentenanță și în ce condiții.

Factura pare prea mare? Ce e de făcut

  • În primul rând, ai dreptul de a te retrage dintr-un nou contract în termen de 14 zile, dacă acesta a fost încheiat în afara spațiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.
  • Dacă ai schimbat contractul de furnizare, în momentul în care primești prima factura, vezi dacă tariful facturat corespunde cu cel din contract. Dacă sunt neconcordanțe, sesizează ANPC sau ANRE.
  • Facturile trebuie să fie clare, să conțină informații utile și să-ți permită: să înțelegi exact ce sumă plătești; să compari ofertele altor furnizori de energie, astfel încât să poți schimba furnizorul dacă dorești.
  • Nu ignora notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condițiilor contractuale, în special modificarea tarifelor.

Ședință de Guvern după scandalul facturilor uriașe

Premierul Florin Cîțu, miniștrii Muncii și Energiei, reprezentanți ANRE și alți oficiali s-au întâlnit azi la Guvern, într-o ședință de urgență pe tema creșterii nejustificate a prețului la gaze, dar și în contextul reclamațiilor primite de la consumatori, care acuză facturi exorbitante. În Timiș, de pildă, un furnizor își atrăgea clienții cu sintagma „beneficiază de cel mai bun preț la gaz”, însă pe factură prețul era de 2,64 de ori mai mare decât cel din ofertă. Și în Alba, o familie s-a trezit sâmbătă cu o factură la energie electrică de 27.808 de lei, pentru perioada 12 iulie – 10 august. Electrica Furnizare a precizat, luni, că a fost o eroare. Ministrul Energiei a declarat, conform News.ro, că furnizorii care au anunțat un preț fix pentru un an de zile, apoi îl modifică, vor primi amenzi „fabuloase”.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Meghan Markle interviu, Profimedia jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
casierie banca jpeg
mosmon baia mare jpg
apartament pixabay jpg
Dixville Notch vote jpg
casa fara gard america jpg
Taxi Romania FOTO Shutterstock jpg
dulceata kumquat grecia jpg
legoland jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net