Despăgubiri date de CFR Călători pentru întârzierea trenurilor. De când va intra în vigoare măsura

Ultima actualizare:

    În România, călătorii nu primesc despăgubiri pentru întârzierea trenurilor
În România, călătorii nu primesc despăgubiri pentru întârzierea trenurilor

CFR Călători va trebui să despăgubească pasagerii dacă trenurile vor avea întârzieri. Obligația este impusă de UE de mai mulă vreme tuturor statelor membre, însă, în România va intra în vigoare din 2024, după ce instituția feroviară a primit clemență de mai multe ori.

Sosirea la destinaţie cu întârzieri de zeci de minute e o obişnuinţă pentru cei care călătoresc pe calea ferată. Oamenii nici măcar nu se mai revoltă. Ba chiar, au început să fac glume pe situația existentă.

Dacă în România ar fi fost în vigoare regulamentul european care protejează pasagerii, CFR Călători şi cele trei companii feroviare private ar fi trebuit să plătească pentru minutele pierdute.

Un sfert din preţul biletului pentru întârzieri de până în două ore şi jumătate din costul călătoriei, în cazul în care trenul ajunge la destinaţie cu mai mult de două ore întârziere.

Sau chiar restituirea integrală a banilor plus o noapte de cazare la hotel, în cazul în care călătorul pierde, din cauza întârzierii, ultimul tren de legătură din acea zi în direcţia dorită.

Dar Regulamentul European 1.371 din 2007, privind drepturile și obligațiile călătorilor pe calea ferată, nu se aplică și la noi, după ce instituția numită CFR Călători a cerut în 2019 o nouă dergorare pentru încă cinci ani. Un an a trecut, astfel că următorul termen este 2024.

CFR se plânge că infrastructura este veche

Motivul? Infrastructura feroviară nu este pregătită pentru viteze mai mari. Din cauza șinelor vechi trenurile circulă, în medie, cu 45 km/h. Cea mai mare viteză, de 160 km/h, se poate atinge doar pe liniile care leagă Capitala de Constanţa şi de Câmpina.

Spre exemplu, un studiu arată că, în 2018, trenurile au întârziat cumulat 9 ani, dar despăgubiri au primit doar 70 de călători care au circulat pe rute internaționale.

Conform regulamentului, o țară poate cere derogare de cel mult două ori. Dar România a cerut de trei ori: în 2009, apoi în 2014 și la finele lui 2019.

Care sunt drepturile călătorilor UE

Regulamentul menționat impune drepturi acordate călătorilor de către operatorii de cale ferată, de stat sau privați. Regulamentul a fost elaborat în 2007 și a intrat în vigoare la 24 de luni de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE, adică la finele lui 2009.

Drepturile sunt:

  • În cazul în care întârzierea este cuprinsă între 60 și 119 minute, pasagerul are dreptul să i se returnze 25% din prețul biletului;
  • În cazul în care întârzierea depășește 120 de minute, i se poate returna 50% din valoarea biletului
  • Alte drepturi: alimente și băuturi în limite rezonabile în cazul întârzierilor, transport la destinație cu alte mijloace, dacă trenul se află blocat pe linie, și chiar cazare dacă staționarea se întinde pe durata unei nopți;
  • Returnarea contravalorii biletului dacă scopul călătoriei a fost compromis din cauza întârzierii.

Citește și: 

https://www.click.ro/news/national/500-de-minute-intarziere-pentru-un-tren-cfr-ajuns-la-destinatie-24-de-ore

https://www.click.ro/news/social/intarziat-trenul-nu-primesti-nici-un-leu-de-la-cfr

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
image png
Prințul Harry, Profimedia (2) jpg
WhatsApp Image 2024 11 21 at 22 31 59 jpeg
23adbb27 d661 4add b171 ecdb61862362 jpeg
podul de piatra baile herculane jpg
Iosif Stalin citind ziarul (© Wikimedia Commons)
Întâlnire între Ion Antonescu și Adolf Hitler la Munchen, 1941 FOTO Profimedia jpg
Carlo Acutis 1, foto Facebook jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net