Elevii de clasa a VIII-a au dat simularea la matematică. Profesor: „Se obține ușor o notă de trecere (...)!"
Marți, 18 martie, elevii claselor a VIII-a, din întreaga țară, au susținut proba scrisă la matematică, în cadrul simulării Evaluării Naționale 2025. Profesorul Cătălin Ciupală a comentat subiectele, în exclusivitate pentru Click!.

Elevii au dat simularea la Matematică
La proba de marți, Matematică, elevii de clasa a VIII-a au primit 18 exerciții și probleme pentru care au avut două ore la dispoziție. La primul subiect au fost 5 itemi de tip grilă și unul de precizat dacă o afirmație este adevărată sau falsă.
Subiectul al II-lea a fost integral grilă și majoritatea problemelor au fost de geometrie. La subiectul al III-lea, itemii au solicitat scrierea pe foaia de examen a rezolvărilor complete. La problema de geometrie în spațiu, ultimul item, elevii au avut un tetraedru regulat.
Ce spune profesorul de matematică despre dificultatea subiectelor
Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov, a analizat punct cu punct subiectele de la Evaluarea Națională. „Dificultatea subiectelor este raportată la ceea ce s-a întâmplat în anii trecuți, adică la subiectele din anii trecuți. În învățământul nostru, noi nu avem standarde de evaluare. Adică, nu știm exact care este dificultatea subiectelor. Noi oarecum ne dăm cu părerea față de ceea ce s-a întâmplat în anii trecuți. Subiectul este împărțit în două părți (mă refer la nivelul de dificultate al subiectelor). Este clar că subiectul I, cel de algebră, pot să zic că este simplu.
Subiectul II este de geometrie, foarte simplu. Mai simplu decât cel de la simularea de anul trecut. Este o zonă în care toți elevii pot să obțină 60 de puncte (adică nota 7). Aceasta se poate obține ușor. La partea a III-a de subiecte este cu redactare completă. Aici, avem câteva subpunte care sunt ușoare, dar le-aș pune în categoria ușoare, medii, iar subpunctele de la fiecare problemă le-aș pune pe aproape toate în categoria dificile", explică, în exclusivitate, pentru Click! Cătălin Ciupală.
Cătălin Ciupală: „Este un subiect care va diferenția elevii de la 8 în sus!"
„Ce înseamnă dificile, înseamnă că elevii trebuie să aibă o deprindere de calcul mai mare, cu mai multă răbdare și să aibă o strategie în minte de cum se rezolvă problema. De multe ori, elevii sunt obișnuți să rezolve problemele în 2-3 pași. Dar aici aprope la fiecare subpunct (dificil), elevul chiar trebuie să muncească. Eu cred că se verifică mai bine competențele din programa școlară.

Calculele nu sunt ușoare, nu sunt rapide. Dacă privesc subiectul în ansamblul lui, eu zic că este un subiect care va diferenția elevii de la 8 în sus. De la 8 în sus, (cei care obțin nota aceasta), sunt elevii care se înghesuie să intre la licee bune. Acolo miza este mai puternică. Acolo, se confirmă faptul că ei au învățat". Dascălul mai adaugă dascălul: „Cred că este un subiect chiar mai potrivit decât în anii trecuți, pentru că va face o diferențiere mai clară între elevii buni. Se poate obține ușor o notă de trecere, dar pentru o notă mare, subiectul nu este chiar ușor. Este mai dificil pentru o notă peste 9".
Cum s-a desfășurat simularea la matematică
După ce au primit broșura cu subiecte, elevii au avut la dispoziție două ore pentru rezolvarea exercițiilor matematice. Simularea a respectat întocmai protocolul examenului oficial, cu accesul în săli permis până la ora 8:30 și începerea probei la ora 9:00. La finalul celor două ore alocate, elevii au predat atât foile cu rezolvări, cât și broșura cu subiecte. Pentru proba de matematică, elevii au beneficiat de libertatea de a face marcaje pe figuri și de a completa desenele geometrice folosind creion sau stilou/pix de culoare albastră.
Aceștia au putu realiza figuri geometrice în spațiul destinat rezolvării exercițiilor, facilitând astfel abordarea problemelor de geometrie. În privința corectării răspunsurilor, elevii au putu modifica un răspuns la Subiectul I sau II prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea noii variante considerate corecte. Dacă elevul a revenit asupra alegerii inițiale, varianta finală a trebuit notată în rubrica specială de lângă zona cu opțiunile de răspuns.
Rezultatele Evaluării la matematică
Elevii vor primi rezultatele simulării Evaluării Naționale 2025 la Matematică pe data de 31 martie 2025. Important de precizat este că notele pe care elevii le vor obține la aceste testări nu vor fi trecute în catalog. Notele vor fi folosite pentru a evalua nivelul de cunoștințe al elevilor înaintea examenului de Evaluare Națională 2025 și vor fi discutate împreună cu profesorii.
Cum sunt corectate lucrările de la Evaluare
Potrivit procedurii pentru organizarea simulării Evaluării Naționale 2025, fiecare lucrare este evaluată de către doi profesori evaluatori. Profesorii evaluatori înregistrează electronic, individual, rezultatul evaluării în borderourile-tip de evaluare și notare generate de platforma destinată evaluării digitalizate.
Pentru itemii cu răspuns obiectiv, pentru care există diferențe de notare între cei doi profesori evaluatori, aplicația va sesiza acest lucru, iar profesorii evaluatori au obligația de a verifica rezultatul evaluării. Media aritmetică, având două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator este calculată de aplicația informatică din platforma destinată evaluării digitalizate. În situația în care platforma semnalează o diferență mai mare de un punct între notele acordate de cei doi profesori evaluatori, lucrarea va fi transmisă automat și aleatoriu către alți doi profesori evaluatori.
Calendarul simulării Evaluării Naționale
Simularea Evaluării Naționale pentru elevii de clasa a VIII-a are loc în perioada 17 – 19 martie 2025. După prima probă scrisă (Limba și literatura română) desfășurată luni, elevii vor susține simularea la Matematică pe 18 martie 2025. Pe 19 martie este programată proba scrisă la Limba și literatura maternă susținută de elevii care fac parte din minoritățile naționale. Rezultatele vor fi transmise pe 31 martie 2025.