Hâc! Puneţi-vă centurile, decolăm!
Avea alcoolemie de 0,8 miligrame la mie. Dacă era un simplu şofer, s-ar fi ales cu dosar penal. Radu Cristea se pregătea însă să urce la bordul unui avion. Era chiar pilotul care trebuia să aducă aparatul de zbor la Bucureşti.
Cei 33 de pasageri ai cursei RO394 de la Londra spre Bucureşti au fost, marţi dimineaţa, în pericol de moarte. Mai aveau doar câteva zeci de minute şi aeronava lor ar fi decolat spre România.
Radu Cristea, cel care se pregătea să piloteze avionul spre casă era "afumat" bine. Noroc că autorităţile aeroportuare londoneze l-au oprit la timp. Dus la analize, a reieşit că pilotul român avea o alcoolemie de patru ori mai mare decât limita legală, au declarat pentru Digi 24 surse din poliţia londoneză. Limita legală a alcoolemiei în Marea Britanie este de 0,2 miligrame la mie.
Pentru a putea proba intenţia pilotului de a manevra aeronava, autorităţile londoneze l-au lăsat pe român să treacă de filtru, să se urce în avion şi să-şi preia îndatoririle. Controlul a fost făcut imediat după ce acesta a intrat în tură. Dacă ar fi fost verificat înainte de filtru, el ar fi putut să se eschiveze şi să spună că nu el trebuie să piloteze acel zbor.
Compania TAROM a emis ieri un comunicat despre incidentul de pe aeroportul londonez. „TAROM a anulat zborul RO394 Londra-Bucureşti din 6 februarie 2013, din cauza faptului că un membru al echipajului s-a aflat în incapacitate fizică de a opera zborul. Inaptitudinea medicală a fost depistată de autorităţile aeroportuare în urma unui control de rutină", se arată în comunicat. Cei 33 de pasageri au ajuns miercuri seară la Bucureşti, fiind preluaţi de alte companii aeriene.
Zeci de piloţi, prinşi băuţi în ultimii şapte ani
Statisticile oficiale sunt alarmante. La nivel mondial, 33 de piloţi au fost prinşi când se pregăteau să plece în cursă după ce consumaseră băuturi alcoolice. Datele, oferite de autorităţile aeronautice americane, se referă la ultimii şapte ani. Însă, conform estimărilor, numărul piloţilor de avioane civile care zboară sub influenţa băuturilor alcoolice este mult mai mare.
Testarea piloţilor dacă au consumat alcool se face prin sondare, mai ales atunci când există informaţii sau suspiciuni că aceştia ar fi băut. Televiziunea americană ABC a realizat, în urmă cu doi ani un experiment inedit. Doi actori, îmbrăcaţi în piloţi, au intrat într-un bar din apropierea aeroportului din New Jersey şi au început să bea whisky, povestind cu voce tare că mai au o oră până când vor pleca în cursă. Din toţi consumatorii prezenţi în bar, o singură femeie le-a atras atenţia că nu ar trebui să bea înainte de a se urca la manşă.
Date tehnice Airbus A318
Este modelul cel mai mic din familia de aeronave A320, gândit pentru a realiza zboruri lungi cu puţini pasageri;Cântăreşte între 59 şi 68 tone cu o autonomie maximă de zbor de 5.950 km;Poate avea între 107 şi 132 de locuri;Are o lungime de 31.44 metri şi o înălţime de 12.51 metri;Ajunge la o viteză maximă de 870.84 km\h;Are două motoare Pratt & Whitney 6000A; Capacitatea combustibilului este de 23,860 litri.