«Huo! Din cauza Guvernului nu-mi mai vând maşina»
Birul pe poluare a paralizat comerţul cu autoturisme second hand. Statul vrea să bage adânc mâna în buzunarul românului şi să taxeze toate maşinile, chiar dacă au fost aduse din străinătate acum 6 ani.
Guvernul intenţionează să modifice din nou legea, astfel încât să încaseze bani şi la prima vânzare a maşinilor care au fost înmatriculate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007.
Cu alte cuvinte, toate maşinile vor fi taxate, fie că sunt aduse de afară, sau înmatriculate deja în România.
Vestea a pus pe jar mii de şoferi, care se chinuie de luni de zile să-şi vândă maşinile la preţuri de nimic.
Acum chiar nu mai au nici o şansă. "Am cumpărat în 2005 un Opel Astra, din Germania. Acum vreau să-l vând, dar nu-l ia nimeni, că trebuie să plătească taxa auto. E o aberaţie.
Asta înseamnă să reduc eu preţul, ca omul să-şi poată plăti nenorocirea asta de impozit. Maşina e Euro 1 şi taxa ar fi enorm de mare.
Eu voiam 2.000 de euro pe maşină, la cât trebuie să las? S-o dau gratis, nu?", se revoltă Ionuţ Enache, un bucureştean în vârstă de 32 de ani.
În situaţia lui sunt mulţi proprietari pe care i-am întâlnit miercuri în Târgul Vitan din Capitală. Maşini mii, cumpărători ioc! Decât să se trezească în câteva zile că trebuie să plătească taxa, mai bine mai aşteaptă să vadă ce decide Guvernul.
Marian Iorga e de cealaltă parte a baricadei. El vrea să-şi ia maşină. "Dar ce să mai cumpăr acum? Vreau una cât mai ieftină posibil. Dar dacă dau 2.000 de euro pe ea şi trebuie să plătesc taxă de încă 2.000", spune el revoltat.
Nici o maşină nu scapă de taxă
Varianta finală a taxei auto este acum la mâna Guvernului, care vrea să modifice din nou legea, astfel încât să încaseze bani şi la prima vânzare a maşinilor care au fost înmatriculate în ţară înainte de 1 ianuarie 2007.
Târgul din Vitan, multe maşini, puţini cumpărători
Astfel, nici o maşină nu ar scăpa netaxată. În schimb, valoarea taxei de poluare ar putea fi redusă cu 20-30 de procente, faţă de cât este în prezent, dar nu şi pentru maşinune cu norma de poluare euro 5 .
Samsarii nu mai aduc rable. Au trecut la limuzine
Intermediarii din târguri au găsit o soluţie „de compromis" în privinţa taxei de poluare auto. Decât să investească banii în rable ieftine, dar pentru care clientul plăteşte taxe exorbitante, preferă să dea mai mult pe limuzine, cu taxe de poluare mai mici.
Taxa pentru un Audi A6 fabricat în 2009 este acum de aproximativ 500 €
„La cine îţi permite să dea 20.000 de euro pe o maşină, nu se mai simt câteva sute de euro, cât e taxa. Mai ales că, fiind euro 5, şi valoarea taxei este mai mică", spune Fane Gheorghe (55 ani). Bărbatul are la vânzare un autoturism Audi A6, din 2009, pe care cere 28.500 €.