Huo, taxa auto!
Timbrul de mediu, intrat în vigoare pe 15 martie, a îngheţat piaţa auto. Nu se mai face nici o tranzacţie! Proprietarii stau cu maşinile nevândute în târg, poate-poate îi loveşte norocul. Şi este firesc, atâta vreme cât pentru autoturismele fabricate înainte de 2007 birul impus de Ministerul Mediului ajunge să depăşescă cu mult valoarea lor.
În târgul de maşini din cartierul bucureştean Vitan sunt expuse în jur de 1.500 de maşini. Dacă într-o săptămână se vând mai mult de zece e bine. Şi alea, nemţeşti şi cât mai noi. Nimeni nu se leagă la cap cu autoturismele fabricate înainte de 2007, pentru că ar da pe ele cât nu fac.
Maria Dumitrică se chinuieşte de două luni să vândă Loganul
„M-am hotărât să vând Solenza pe care o am de 7 ani şi am constatat că e imposibil", ne-a spus, dezamăgită, Andreea E., o bucureşteancă de 35 de ani. Maşina ei e din 2004, are puţin peste 70.000 km şi a costat-o 5.000 de euro în 2006, când a cumpărat-o de la primul proprietar.
Nici Gică nu reuşeşte să găsească un cumpărător pentru maşina lui
„M-am gândit acum să cer pe ea 1.000 de euro. Greşit. Taxa de timbru e de 1.800 de euro. Adică ar trebui să mai dau cuiva 800 de euro ca să mi-o cumpere", glumeşte femeia. Ce variantă are? „O dau la un samsar, care o vinde pentru piese".
Din 2008 şi până acum, românii au tot protestat cu privire la taxa auto
Aberaţiile nu se opresc aici! Un Logan fabricat în 2006, Euro 4, pe motorină, cu 54.600 km la bord, se vinde cu 2.550 de euro, însă taxa de timbru este de 1.376 de euro, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din preţul de vânzare. „Am cumpărat o maşină românească, un Logan nou, am ajutat economia, nu? Am dat pe el 9.000 de euro. Acum îl vând cu 3.000, taxa e de 1.800, deci cu ce mă aleg?", se întreabă retoric Bogdan, un alt „vânzător" necăjit.
Anomalia continuă! Pentru un Volkswagen Golf fabricat în 2003, Euro 3, diesel, proprietarul cere 2.750 de euro, dar cel care l-ar cumpăra ar trebui să mai plătească la stat încă 2.497 euro.
„Acest lucru nu se va întâmpla niciodată. Cine e prostul ăla care să dea atâţia bani? Vom rămâne cu maşinile şi le vom da la fier vechi. Politicienii ne-au nenorocit, au pus la pământ toată piaţa auto. Stau de doi luni în târg ca să vând un Logan. Nu îl vrea nimeni, deşi am lăsat la preţ 1.000 de euro. Până la urmă, ajung să-l dau degeaba", s-a plâns Maria Dumitrică.
Lângă ea stă Gică. El are la vânzare un Renault Laguna, din 2002. „Preţul e de 2.650 de euro, dar nu e bătut în cuie. Negociez până la 2.000 de euro, dar nu cred că-i primesc. Taxa de mediu ar costa tot 2.000 de euro", spune, oftând, bărbatul. Ca să nu piardă nici cea mai mică ocazie, cei mai mulţi vânzători nu-şi mai iau maşinile acasă. Le ţin în târg cu lunile. Dar pentru asta trebuie să dea o căruţă de bani: între 450 şi 480 de lei pe lună.
Birul auto a intrat în vigoare în martie, când Ministerul Mediului a introdus Ordonanţa de Urgenţă privind timbrul de mediu pentru autovehicule. De atunci, taxa pentru tehnologiile Euro 4 şi Euro 3 a crescut exagerat, pentru Euro 5 a rămas la aceleaşi cote, iar pentru non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 valoarea timbrului a scăzut.
"Politicienii ne-au nenorocit. Vom reuşi să vindem maşinile doar la fier vechi"Ion G., 60 de ani, proprietar
Autorităţile bulgare le-au pus gând rău românilor care conduc maşini înscrise în ţara vecină. Acestea ar putea confisca aproape 35.000 de autoturisme conduse de români, în momentul în care intră în ţară, informează cotidianul bulgăresc Monitor, citat de Hotnews.
35.000 de români au maşinile înmatriculate în ţara vecină
De ani de zile mii de români conduc autoturisme înmatriculate în Bulgaria, folosind procure emise de proprietarul oficial, de obicei cetăţeni bulgari săraci de etnie romă.
Asta pentru că taxele de primă înmatriculare în ţara evcină sunt de opt ori mai mici, în medie, faţă de cele din România. Proprietarul bulgar primeşte pentru acest serviciu între 25 şi 50 de euro şi semnează o procură cu care românul poate să conducă liniştit maşina. În majoritatea cazurilor, o asemenea maşină nu costă mai mult de 2.500 euro.
Dar sunt persoane cu sute de autoturisme pe numele lor. Schema este ilegală, iar Fiscul bulgar a început să inspecteze persoanele care au pe numele lor mai multe maşini şi nimic altceva. Ziarul precizează că se aşteaptă ca mulţi români să rămână fără maşini în perioada minivacanţei de 1 mai şi de Paşte, când trec graniţa spre litoralul bulgăresc.