Iată «monstrul» care ne face metroul
Are 70 de metri lungime, înaintează 30 de metri pe zi, pe sub pământ şi cântăreşte de 34 de ori mai mult decât cel mai cunoscut avion de pasageri din lume (Boeing 737). „Cârtiţa de oţel", cum a fost botezată de constructori, va săpa tunelurile de metrou de pe tronsonul Drumul Taberei-Eroilor începând cu jumătatea lunii decembrie.
Bucureşteni, pregătiţi-vă! Intersecţia Răzoare va fi şi mai greu de trecut luna viitoare. Aici, pe amplasamentul viitoarei staţii de metrou "Academia Militară", muncitorii pregătesc terenul pentru cel mai mare utilaj de forat pe care l-aţi văzut vreodată.
Tunnel boring machine (maşinăria de şlefuit tuneluri) va realiza cei 6 km de galerii subterane ale tronsonului de metrou Drumul Taberei-Eroilor.
Utilajul va fi adus de constructorii Magistralei a V-a de la Istanbul, cu vaporul până la Constanţa. De la malul mării va fi încărcat în camioane de mare tonaj şi adus sub escortă în Capitală.
În prezent se lucrează la viitoarea staţie “Academia Militară“ (Foto: Dorin Constanda)
Acest tip de maşinărie e folosit în toată lumea la realizarea tunelurilor de metrou şi e capabil să execute mai multe operaţiuni.
„E un utilaj complex, ca o mini-fabrică. Are un cap de forare, dotat cu dinţi extrem de puternici, cu a ajutorul cărora taie şi îndepărtează solul, prin rotire.
Pământul forat e evacuat în spatele utilajului cu ajutorul unei benzi rulante. Maşinăria e capabilă să instaleze bolţari, adică prefabricate din beton care dau forma tunelului.
Înaintează până la 30 de metri pe zi şi, odată pornită, nu mai are nimeni nici un interes s-o oprească", ne-a spus Gheorghe Udrişte, directorul Metrorex.
Dacă utilajul nu întâmpină obstacole în subteran, ar trebui să ajungă la capătul de linie al magistralei (staţia Râul Doamnei) în circa 200 de zile.
Este pentru prima oară când se foloseşte o astfel de maşinărie în Capitală. Toate galeriile de până acum au fost executate cu un utilaj rudimentar, semimecanizat, dar şi cu ajutorul târnăcoapelor.
Pentru realizarea liniei de metrou din Drumul Taberei vor fi folosite trei astfel de utilaje: două vor fora în paralel, de la Academia Militară la Râul Doamnei, iar altul va face legătura în subteran cu tronsonul al doilea, Eroilor-Pantelimon.
Bucureştenii din Drumul Taberei vor avea acces la 9 staţii noi, care vor fi gata în 2015. Realizarea lor costă 215 milioane de euro.
Date tehnice
Lungime: 70 metri (cât o clădire cu 20 de etaje);Greutate: 960 de tone (echivalentul a 34 de avioane);Greutatea frezei: 180 tone;Diametrul frezei: 6,5 metri;Număr „dinţi" pentru forat: 58;Înălţime: 6,5 metri ;Capacitate săpătură: 15-30 metri pe zi;Alimentare: energie electrică.