La multe autostrăzi se lucrează, dar puţine vor fi deschise!
N-avem autostrăzi, dar se lucrează la ele. Asta ştim sigur. Există şi termene de execuţie, dar nu ne putem baza pe ele. Ceea ce am aflat de la reprezentanţii Companiei de Drumuri este că din cei 227,5 km de drum, câţi sunt în lucru, 38,8 km vor fi deschişi circulaţiei anul acesta. Iată pe unde se munceşte!
În vestul ţării buldozerele, excavatoarele şi alte utilaje sunt la datorie.
Sunt patru autostrăzi în plin şantier şi, însumat în kilometri, vorbim despre 215 km de drum în lucru. Cea mai avansată şosea de viteză este Nădlac – Arad. Lotul 1, în lungime de 22, 2 km, este finalizat în proporţie de 96.90% şi trebuie să fie gata luna aceasta. Lotul 2, în lungime de 16,6 km, este executat în procent de 93,71% şi va fi deschis circulaţiei tot în iunie. Sunt singurele părticele cu care autorităţile se pot lăuda că sunt gata până la finele lui 2015 şi însumează 38,8 km.
La Timişoara –Lugoj s-a lucrat până acum în proporţie de 71% şi contractul arată că va fi deschisă în iulie 2016.
Tot la anul, dar în luna mai, sunt programate să fie gata loturile 2, 3 şi 4 din Autostrada Lugoj-Deva, respectiv 71,22 km. O altă şosea de viteză aflată în execuţie este Gilău-Nădăşelu, care se întinde pe 8,7 km şi se anunţă că o vom parcurge în aprilie 2016. Cele patru tronsoane, în lungime de 56,6 km, din Autostrada Sebeş-Turda vor fi finalizate în perioada martie-octombrie 2016. Ţara noastră se poate lăuda că are, în total, 716 km de autostradă, iar dacă la sfârşitul anului chiar se vor finaliza cei 38,8 km promişi, vom ajunge la 754,8 km.
Şosele de viteză cu probleme sau aflate doar pe hârtie
În planul de execuţie din acest an al CNADNR nu se regăsesc cei 3,5 km de la începutul autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, între Şoseaua Petricani şi strada Popasului, din Ilfov. Contractul cu firma Pizzaroti a fost reziliat anul trecut, iar o nouă ofertă poate fi depusă până la 1 iulie. Autostrada Comarnic-Braşov este şi ea ”în aer”. În decembrie 2013 au fost desemnaţi investitorii privaţi care o vor construi - francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Strabag. La o lună distanţă, premierul Victor Ponta anunţa că în aprilie 2014 încep lucrările. Nu s-a întâmplat. În noiembrie 2014, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, declara că se poartă discuţii şi negocieri. Nici până azi nu s-a semnat contractul de concesiune, din cauza faptului că investitorii nu au primit împrumut de la bănci. Sibiu-Piteşti şi Târgu-Mureş-Iaşi fac parte din Masterplanul Ministerului Transporturilor şi sunt doar în fază de proiect.