Monitorul preţurilor, lansat până la Paşte
Anunţat cu mare tam-tam în urmă cu un an, Monitorul preţurilor, un instrument care ne permite să verificăm în timp real care sunt cele mai ieftine produse alimentare şi nealimentare din magazine, va fi lansat până la Paşte. Proiectul a fost aspru criticat de retaileri.
Mai bine mai târziu decât niciodată. Înaintea Sărbătorilor Pascale, bucureştenii vor fi primii care vor avea acces la o platformă online unde pot verifica ce preţuri practică marile lanţuri de magazine. Pe baza informaţiilor obţinute, consumatorii îşi pot face planul de cumpărături încă de acasă. În acest moment, iniţiatorii proiectului, cei de la Consiliul Concurenţei, negociază cu supermarketurile categoriile de produse care vor avea preţurile la vedere. E vorba de 70 de categorii de produse alimentare şi nealimentare de larg consum, din care vor fi selectate câte 3-4 produse care sunt cel mai căutate de clienţi. În această categorie vor intra şi produsele proprii ale magazinelor. Cei mai mulţi retaileri au fost de acord să furnizeze clienţilor lor, în timp real, informaţii referitoare la preţul produselor pe care le au la vânzare. Surse neoficiale ne-au declarat că un singur lanţ de supermarketuri de la noi încă ezită să intre în joc.
De ce se opun retailerii
Reprezentanţii magazinelor n-au primit prea bine ideea Consiliului Concurenţei şi s-au opus vehement încă de la început. „În activitatea de vânzare desfăşurată de marile lanţuri de retail modificările de preţ pot apărea cu frecvenţă zilnică, iar în unele cazuri chiar de mai multe ori în aceeaşi zi, în funcţie de dinamica pieţei. Un astfel de sistem va fi foarte greu de utilizat de o gospodină din Titan care nu navighează permanent online şi are la dispoziţie doar mijloacele de transport în comun (altfel costul transportului ar putea depăşi avantajul preţului redus) pentru a se deplasa la un magazin din Chitila în timp util pentru a prinde reducerea la mălai”, spun reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.În plus, marile lanţuri de magazine nu par încântate de ideea de a posta preţurile produselor laolaltă, întrucât acest lucru ar spori competiţia între retaileri, care vor fi obligaţi, mai tot timpul să scadă preţurile sub cele ale concurenţilor. Mai mult, dezvăluirea preţurilor pe această platformă ar influenţa decizia de cumpărare a clienţilor încă de acasă, or scopul comercianţilor este să te atragă în magazine pentru a cumpăra bunuri de care, poate, nici nu ai nevoie.
Cum funcţionează sistemul
Monitorul preţurilor va funcţiona ca o platformă online, preţurile urmând a fi transmise electronic de retailer. Platforma va fi administrată de Consiliul Concurenţei şi va fi dezvoltată împreună cu asociaţia non-guvernamentală de standardizare GS1 şi firma de cercetare de piaţă Nielsen. „Aceasta va fi faza pilot a proiectului şi va viza doar magazinele din Capitală operate de marile reţele din comerţul modern, dar intenţionăm ca pe viitor să fie extinsă aria de acoperire”, spune Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Costurile de lansare a acestui instrument (circa 80.000 de euro) vor fi suportate de la bugetul de stat, urmând ca în viitor acest serviciu să fie externalizat.
Model importat din Occident
Monitorul preţurilor este un proiect împrumutat din Grecia, unde, spun autorităţile române, preţurile produselor de larg consum au scăzut cu 7% la trei luni de la lansare. Astfel de instrumente puse la dispoziţia consumatorilor funcţionează şi în Austria şi Slovenia.