O zi pe cel mai mare şantier din România
Aproape 900 de muncitori care robotesc 24 de ore din 24, armătură şi beton cât pentru construcţia unui cartier de locuinţe. Un subsol cât un bloc cu cinci etaje, unde vor fi amenajate două biserici subterane. Sunt doar câteva cifre referitoare la Catedrala Mântuirii Neamului, care se înalţă în Capitală. Reporterii Click! au petrecut o zi pe cel mai mare şantier din România.
Unii o hulesc, iar alţii au dat bani mulţi pentru a o vedea ridicându-se. Catedrala Mântuirii Neamului se construieşte pe un teren din imediata apropiere a Palatului Parlamentului din Capitală şi este cel mai mare şantier din ţară. Accesul principal se va face dinspre Calea 13 Septembrie, prin intermediul unui pridvor cu arcade. Pe aici au intrat în imensul “stup de albine” şi reporterii Click!, echipaţi ca la carte pentru şantier. Motivul? Munca aici este periculoasă, până acum fiind răniţi patru oameni.
“În acest moment se execută lucrări între cotele 36 şi 50 de metri. Am terminat subsolul şi sala principală a bisericii, iar acum lucrăm la arcadele acoperişului şi ridicarea clopotniţelor”, ne-a explicat ghidul nostru, inginerul Vasile Crăcăoanu, responsabil cu şantierul din partea Patriarhiei Române. Acesta ne-a mai spus că subsolul va adăposti două biserici subterane, dispuse pe două etaje. Tot aici va fi şi un muzeu al creştinismului şi au fost amenajate patru adăposturi anti-atomice cu o suprafaţă de 750 de metri pătraţi. În spatele altarului din fiecare biserică subterană sunt cripte, 42 în total.
Inginerul ne-a călăuzit apoi prin meandrele construcţiei, pe scările speciale pentru muncitori, prin labirintul de schele şi platforme. Ne-am simţit de multe ori ca Nadia Comăneci la bârnă, iar în alte situaţii am înţeles sintagma “unde se avântă vulturii”. Am ajuns în punctul cel mai înalt al construcţiei actuale, la cota 50 de metri, cu unul dintre cele două lifturi exterioare.
Reprezentantul Patriarhiei ne-a arătat locurile unde vor fi turlele şi lifturile care vor duce credincioşii pe acoperiş. Astfel, vor fi patru lifturi care vor duce pelerinii de la cota minus 16 metri la 36 metri. De aici, trei lifturi îi vor duce la cota 56 metri, la un culoar gândit ca o belvedere, de unde se va putea privi şi în afară, şi în interiorul bisericii. Apoi, alte două lifturi vor permite accesul la cota 91 metri, unde va fi o altă platformă acoperită, pentru a se putea admira de sus oraşul. De la cota 91 metri şi până la 120 metri, accesul se va face pe scări, însă doar pentru personalul tehnic.
Muncitorii lucrează contratimp, deoarece, la sfârşitul acestui an, trebuie să termine de zidit toate cele şase turle secundare, turla-clopotniţă şi turla cea mare. Vor fi montate şase clopote, cel mai mare, de 25 de tone, fiind deja turnat în Austria. “Acum se lucrează la proiectul de interior şi se stabileşte cum se vor face finisajele Catedralei, dacă se va folosi mozaic sau vor fi fresce”, ne-a dezvăluit inginerul.
Click! spune
Lucrările au început în decembrie 2010, iar biserica ar trebui să fie gata la roşu în iunie 2018. În decembrie 2018, ea ar trebui să fie sfinţită, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la Unirea din 1918. Potrivit reprezentanţilor Patriarhiei, pictarea lăcaşului de cult ar trebui să se facă ulterior şi să dureze în jur de trei ani.
Fişa tehnică
- Suprafaţă: 110.000 de metri pătraţi
- Lungime: 126,10 de metri
- Lăţime: 67,70 metri
- Înălţime: 120 metri
- Fundaţia: 6 metri grosime
- Subsolul e săpat la 16 metri adâncime