Autorităţile au ştiut după un sfert de oră că avionul s-a prăbuşit: «E căzut? Vai, ce naşpa!»
Noi informaţii apar în cazul tragediei din Munţii Apuseni. Potrivit unor documente, prezentate de reporterii TVR, se pare că autorităţile au ştiut că avionul s-a prăbuşit, la un sfert de oră după incident, însă Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) a transmis coordonatele greşit!
Aeronava prăbuşită în Munţii Apuseni, la manşa căreia se afla Adrian Iovan a fost localizată la ora 16:02, adică la un sfert de oră de la impactul cu solul. ISU Oradea a transmis însă alte coordonate. Astfel, salvatorii au fost îndrumaţi la mare distanţă de locul unde se afla de fapt avionul. După mai multe bâlbe, s-a ajuns în pădurea în care se aflau răniţii.
Luni, la ora 16:35, aeronava care îi transporta pe medici trebuia să aterizeze la Oradea. Dispăruse însă de pe radar pentru că pilotul a ales să zboare la vedere, adică la o altitudine mai mică pentru a-şi degivra aeronava. La ora 16:02 minute s-a dat alarma. Iată fragmente din discuţia purtată între Turnul de Control Oradea şi ISU Oradea:
EXE TWR ORADEA - Alo? ISU - Turnu Sunteţi? EXE TWR ORADEA - Da, da ISU - Bună ziua, Generalul Baş, Şef ISU Crişana. Alo? ISU - ... Ce puteţi să-mi spuneţi despre cursa asta cu sanitaru' ăsta? EXE TWR ORADEA - Momentan nimic. Ruta am înţeles că-l aude cu întrerupere, nu se aude cu noi, nu-i dăm frecvenţa şi nici pe radar nu-l vedem ISU - Şi nu ştim în ce zonă îi acuma? EXE TWR ORADEA - Deci ultima oară a fost la vreo 60 de kilometri de intrare cu noi în zonă ISU - Asta ce înseamnă? EXE TWR ORADEA - În exteriorul zonei, în sud est faţă de Oradea, deci teoretic ar trebui să-mi intre cam în 10-15 minute, ar trebui să fie cu mine în fonie, să încerce să mă contacteze ISU - Da nu-i căzut? EXE TWR ORADEA - Nu credem că-i căzut, noi credem că nu are aboslut nimic, din câte ştim noi e ok.
Avionul însă căzuse. La 16:01 copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl său şi i-a spus că au aterizat forţat între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş. Aceleaşi locaţii au fost precizate de medicul Zamfir şi atunci când a sunat la 112.
La ora ora 16:04 se reia discuţia dintre turnul de control din Oradea şi Inspectaratul pentru situaţii de urgenţă Oradea.
APEL 16:04:36 EXE TWR ORADEA - Oradea, alo! ISU - E căzut! EXE TWR ORADEA - E căzut? ISU - Am primit acum informaţia de la Inspectorul General, e căzut undeva între Câmpeni şi Abrud EXE TWR ORADEA - Am înţeles. Vai ce naşpa! Ok ISU - În judeţul Alba EXE TWR ORADEA -...... ISU - Să vedem dacă se impune procedural să vedem cu căutarea EXE TWR ORADEA - Ok!
Odată stabilit locul accidetului, la ROMATSA nu au fost declanşate procedurile de căutare. ISU însă a anunţat pe parcusul următoarelor minute trei locuri diferite: sud de Fântânele şi localitatea Beliş.
Controlorii de trafic au cerut aeronavelor civile care treceau prin zona să coboare în altitudine ca să recepţioneze eventual semnalul transmiţătorului de locaţie aflat pe avionul prăbuşit.
Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile repartizează fiecare ţară membră unui centru care decriptează mesajele transmise de aronavele în dificulate. Semnalul emis de aeronava pilotată de Iovan ar fi trebuit să fie recepţionat de centrul de la Moscova, unde nu a ajuns. ROMATSA ar fi putut primi doar de la Moscova coordonatele precise ale aparatului.
Se pare însă că antena emiţatorului de pe avion era ruptă.
Dacă a fost deterioarată încă de la plecarea din Bucureşti sau în momentul impactului vor stabili investigatorii la finalul anchetei. În lipsa acestor coordonate şi pe baza informaţiilor obţinute de la celelalte aeronave, controlorii de trafic au făcut doar o proiecţie a poziţiei aeronavei. Rezultatul obţinut a dat însă o arie de căutare prea mare. Cum informaţiile din teren erau contradictorii, supravietuitorii şi-au aşteptat salvatorii ore bune până să fie găsiţi.