«Pilotul a salvat viaţa a mii de oameni»
Show aviatic încheiat tragic! Un avion militar MiG-21 LanceR s-a prăbuşit sâmbătă, în timpul unui zbor demonstrativ organizat la Baza 86 Aeriană Borcea, sub ochii îngroziţi ai celor circa 4.000 de spectatori. Pilotul, care nu s-ar fi catapultat pentru a evita prăbuşirea în mijlocul spectatorilor, a sfârşit carbonizat.
Erou după moarte! “Ziua Porţilor Deschise” a adunat 4.000 de spectatori la Baza 86 Aeriană Borcea (Călăraşi), pentru un spectacol oferit de avioanele din dotarea Armatei Române.
Vremea era frumoasă, vizibilitatea – bună, aşa că nimeni nu şi-a închipuit tragedia care avea să urmeze.
După acrobaţii spectaculoase, în jurul orei 13.30, avionul la manşa căruia se afla locotenent-comandorul Florin Rotaru (36 de ani) s-a prăbuşit pe câmp. Militarul era experimentat şi îndeplinea funcţia de pilot-şef la Escadrila 861 Aviaţie Luptă a Bazei 86 Aeriană Feteşti.
Rotaru era pilot clasa I, avea la activ peste 400 de ore de zbor, din care aproximativ 250 pe MiG-21, şi a încercat, se pare, să evite mulţimea adunată la show. La impactul cu solul, aparatul a explodat şi a aprins miriştea din împrejurimi.Tânărul militar locuia la Feteşti şi avea doi copii, cel mic născut în urmă cu doar o lună, scrie adevarul.ro. Până la finalizarea anchetei efectuate de Parchetul Militar, nu este clar ce a provocat nenorocirea: o eroare de pilotaj sau o defecţiune. Martorii spun că locotenent - comandorul nu s-a catapultat şi a făcut tot posibilul să se îndepărteze de zona tribunelor, pentru a evita o catastrofă. “Dacă pilotul se catapulta, avionul îşi continua drumul spre public şi ar fi fost jale... A fost un erou... Condoleanţe!”, spune Ştefan Leau, unul dintre participanţii la eveniment, citat de a1.ro. “A salvat viaţa a mii de oameni”, crede un alt spectator prezent în baza aeriană.Explozia a fost atât de puternică, încât combustibilul a ars câmpul pe o suprafaţă de câteva mii de metri pătraţi. Imediat după accident, pompieri şi medici au alergat spre locul impactului. Ei au descoperit că pilotul n-a reuşit să se catapulteze şi a fost ucis în explozie.Adrian Floroiu a fost unul dintre miile de spectatori. Tânărul a surprins cu aparatul foto momentul prăbuşirii. „Avionul a pierdut altitudine, s-a înclinat spre stânga şi a atins pământul cu aripa, iar apoi a explodat”, descrie Floroiu secvenţele de coşmar. Printre spectatori s-a numărat şi Mihaela Zamfir, profesor de limba franceză în Feteşti. A mers împreună cu fiica sa şi cu soţul pentru a urmări show-ul aviatic. „Am făcut fotografii, ne-am plimbat, totul a decurs normal. Şi eu, şi copilul parcă am avut o presimţire. «Hai, mami, acasă!», mi-a spus fiica mea”, povesteşte Mihaela Zamfir. În timp ce era în maşină, familia a observat un nor negru şi a realizat că s-a petrecut o tragedie.Militarii de la Borcea au vărsat lacrimi de durere pentru “Patrax” şi au postat zeci de mesaje pe reţelele sociale. MApN organizează azi ceremonii pentru pilotul Florin Rotaru în toate unităţile din ţară şi în teatrele de operaţii, anunţând totodată sistarea tuturor zborurilor cu MiG 21.
«Era ca şi cum zbura spre drumul lui cu o tigaie ciuruită»
Adina Bărbuţă, o apropiată a lui “Patrax”, cum îi spuneau colegii pilotului, a postat un mesaj emoţionant pe Facebook. “Eroul vostru naţional de azi, Florin Rotaru, nu este eroul meu, este prietenul meu, este parte din istoria mea. Este cel pe care îl cunosc de aproape 30 de ani”, scrie Adina. “A avut un caracter ireproşabil, a muncit constant, a visat, şi-a atins visul, a fost dezamăgit de sistem, şi-a făcut o familie şi a visat şi mai mult. Îi plăcea filozofia, matematica era floare la ureche, iar patriotismul i-a fost în sânge. Ultima dată când am vorbit cu el, era dezamăgit de numărul de ore alocat şi de aparatele folosite de Armată. Era ca şi cum trebuia să zboare spre drumul lui într-o tigaie ciuruită”, adaugă ea. În cuvintele de final ale postării, Adina se revoltă: “Şi da, mă doare sufletul, dar sunt şi furioasă rău. Pe ce? Pe ceea ce a urât şi el: slaba dotare a Armatei, vise frânte şi alte cele care se întâmplă în ţara noastră”.
19 Mig-uri prăbuşite în 24 de ani
În ultimii 24 de ani, 19 avioane de tip MiG s-au prăbuşit în România, iar 11 piloţi şi-au pierdut viaţa. Prima aeronavă de origine sovietică a intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române în 1962. În momentul de faţă, Ministerul Apărării Naţionale mai are în dotare 35 de MiG-uri, din care doar 18 mai sunt operaţionale.