Profii - în bănci, ca să înveţe tainele tabletei
Acesta este, probabil, cel mai greu examen al carierei de dascăl: testul tabletei. În pragul noului an şcolar, învăţătorii şi profesorii iau lecţii pentru a învăţa să folosească tabletele. La Iaşi, multe cadre didactice au început deja instruirea pentru educaţia online, impusă de criza sanitară provocată de noul coronavirus, iar startul a fost dificil.
Iată-i pe dascăli, emoţionaţi şi cuminţi, în locul elevilor! Aşezaţi în bănci, cu un specialist în faţa lor, 30 de educatori, învăţători şi profesori din judeţul Iaşi se străduiesc să deprindă tainele tabletei, instrumentul absolut necesar în derularea şcolii online. Predarea de la distanţă prin intermediul unei tablete conectate la Internet reprezintă o veritabilă provocare pentru cadrele didactice nefamiliarizate cu mijloacele electronice moderne.
La primul curs organizat la Şcoala Profesională de Industrie Alimentară din comuna Ţibana (Iaşi), emoţionaţi sau chiar speriaţi, cu caietul şi pixul în mână, 30 de dascăli s-au aşezat în bănci şi au încercat, cu greu, să-i dea de cap platformei educaţionale pe care o vor folosi în scurtă vreme, dacă şcoala se va desfăşura online.
Anişoara Hârcă, educatoare în vârstă de 40 de ani, este de părere că, fără puţină pregătire, nu ar putea ţine, din toamnă, cursuri online. „Cred că nu m-aş descurca fără acest curs. N-am crezut că o să fie vreodată nevoie de aşa ceva la grădiniţă”, spune ea pentru adevarul.ro. Practic, anul şcolar 2020 - 2021 este primul care o prinde nepregătită pe educatoarea cu multă experienţă. Chiar şi cu lecţiile primite la acest curs, Anişoara Hârcă nu e încrezătoare în aptitudinile sale digitale. Se bazează, mai degrabă, pe fiul ei, care a însoţit-o la primul curs şi pe care contează ca să o ajute şi când începe grădiniţa. Grija altor cadre didactice este că, prin intermediul tablei, elevii, mai ales cei mici, nu vor înţelege ce încearcă învăţătorul să le explice. „Nu e eficient să bâjbâi fiecare pas, aş pierde timpul. Nu cred că, pe tabletă, un copil de clasa întâi sau din clasa pregătitoare va pricepe ceea ce vreau să-i explic eu”, afirmă învăţătorul Costică Olaru (41 de ani).
Chiar dacă majoritatea dascălilor sunt în concediu, Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iaşi continuă seria cursurilor de formare, pregătindu-i pe profesorii din judeţ în vederea începerii noului an şcolar. După finalizarea cursului la care participă prima serie, se vor desfăşura alte două grupe cu câte 30 profesori, aparţinând şcolilor din Ţibana, Domniţa, dar şi de la alte unităţi de învăţământ din judeţ.
„Perspectiva învăţării online când o impune contextul epidemiologic nu trebuie să aducă nelinişte în rândul elevilor şi al profesorilor”, consideră Genoveva Farcaş, şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi. “Cadrele didactice s-au acomodat deja cu noile ipostaze, iar comunicarea online a devenit, cu siguranţă, mai facilă. Faţă de luna martie, numărul profesorilor care au fost formaţi pentru instruirea în mediul online a crescut, însă avem nevoie de abilitatea tuturor dascălilor din sistemul ieşean de învăţământ”, adaugă Farcaş.
Clasele vor fi împărţite în două sau trei grupe
La nivel naţional sunt luate în calcul mai multe scenarii privind începerea noului an şcolar. Regulile care ar urma să fie aplicate sunt, în continuare, în stadiul de propuneri. De exemplu, la nivelul judeţului Iaşi, potrivit primarului Mihai Chirica, toţi elevii vor fi la şcoală, dar nu în acelaşi timp. Fiecare clasă va fi împărţită în două sau trei grupe, având contact educativ cu acelaşi profesor. S-ar putea învăţa în două schimburi: dimineaţa şi după-amiaza. Aceeaşi reţetă a divizării claselor în două sau trei grupe ar putea fi aplicată şi în cazul învăţământului primar, gimnazial şi liceal.