«RATB ne joacă viața la ruleta rusească»! Cine e de vină pentru accident
Accidentul dramatic de luni seară (4 aprilie) scoate la iveală probleme serioase pe care le are RATB. Sindicaliştii vorbesc despre defecţiuni grave pe care le au tramvaiele, dar şi despre căile de rulare vechi şi macazuri ce pun siguranţa oamenilor în pericol.
Cât de sigur e transportul cu RATB? Sindicaliştii spun că viaţa ne este pusă în pericol, fie că suntem călători sau simpli participanţi la trafic. Iar acest lucru s-a văzut luni seară, în jurul orei 18.30, când un tramvai de pe linia 1 a zdrobit o maşină, iar şoferul, o femeie de 22 ani, şi pasagerul din dreapta, un bărbat de 27 de ani, au fost răniţi.
Femeia de la volan a rămas încarcerată sub mastodontul de fier, de unde a fost scoasă în viaţă de pompieri. Tramvaiul ieşea din Pasajul Victoria, din Capitală, şi se îndrepta spre Şos. Ştefan cel Mare, când, brusc, a făcut stânga, către depou. La audieri, vatmaniţa s-a plâns că nu l-a putut controla şi că tramvaiul şi-a schimbat singur direcţia. Astfel că una dintre ipoteze este defectarea macazului.
”Avem o problemă veche cu macazurile. Mare parte sunt electronice, dar plăcuţele de frânare strică tot sistemul. La ploaie se inundă. Sunt scoase şi şterse, dar nu e suficent. Macazurile nu au voie să se debranşeze stânga-dreapta. Au siguranţe şi trebuie să rămână pe tronson. Sunt multe astfel de cazuri, dar se acoperă, iar angajaţii sunt scoşi vinovaţi. Nu sunt piese de schimb, abia mai avem materiale pentru a suda o gaură. RATB joacă viaţa noastră la ruleta rusească”, ne-a declarat Tudor Ivan, preşedinte Asociaţiei Profesionale a Transportatorilor APT.
Marți (5 aprilie), macazul în zona accidentului se schimba manual, iar colegii vatmaniţei au arătat cu degetul tot spre sistem, pe care-l consideră vinovat de incident. Comisia de anchetă va da însă verdictul final. Din cele 475 de tramvaie din parcul circulant efectiv, 297 au gradul de uzură de peste 100%, 82 au un grad de uzură între 75-100%, 54 - un grad de uzură între 50-75%, 32 - între 25-50% şi numai 10 tramvaie sunt cu un grad de uzură între 0 şi 25%.
Alte accidente
Bucureşti. S-a rupt în două după ce a deraiat
Un tramvai de pe linia 23 s-a rupt, pur şi simplu, în două, după ce a deraiat la intersecţia dintre Calea Rahovei, Calea Ferentari şi strada Mihail Sebastian, din Bucureşti. S-a întâmplat pe 27 septembrie 2013, în jurul orei 11.00. Garnitura nu a putut opri în intersecţie, din cauza problemelor la sistemul de frânare, şi s-a izbit de un autovehicul. Şi în 18 iulie 2012, am avut parte de o astfel de scenă. Un tramvai, care s-a ciocnit cu o altă garnitură, s-a rupt în două, tot în cartierul Rahova, după o manevră greşită de schimbare a macazului. În urma incidentului, 18 călători au fost răniţi.
Arad. Accident din cauza defecţiunilor tehnice
Clipe de coşmar au trăit şi câteva zeci de arădeni care circulau cu tramvaiul pe 20 decembrie 2013, în jurul amiezii. La semaforul aflat între staţiile UTA şi Lebăda, pe sensul de mers spre Gai, două garnituri s-au ciocnit puternic. Vatmanul care circula în spatele garniturii oprite la semafor a declarat atunci că a rămas fără frâne, astfel că toate tentativele de a opri vehiculul au fost sortite eşecului. Doi dintre pasageri au fost răniţi şi au fost duşi la spital.
Iaşi. S-au ciocnit pentru că nu au avut frâne
Pe 9 decembrie 2013, două tramvaie care circulau din sensuri diferite s-au ciocnit violent. Vatmanii s-au plâns că frânele s-au defectat, astfel că nu au putut face nimic ca să oprească vehiculele. Nouă pasageri au fost răniţi. Tramvaiele erau vechi, scoase din uzină în 1981, dar asta nu a contat pentru autorităţile locale.