Scandal pe bani! Nu se mai lucrează la Autostrada Sebeș-Turda. Ce spune CNAIR
Mai mult se ceartă decât lucrează! După scandalul cu constructorul spaniol de la Autostrada Lugoj-Deva, Compania Națională de Infrastructură Rutieră (CNAIR) are probleme și pe Autostrada Sebeș-Turda. Italienii care au obținut contractul au oprit lucrările. Motivul? Nu au primit bani de la stat.
Constructorul lotului 1 al Autostrăzii 10 Sebeş - Turda a sistat, săptămâna trecută, lucrările. Italienii de la Pizzarotti se plâng că aşteaptă plăţi de 65 de milioane de lei de la CNAIR.
Asta în condițiile în care, în urmă cu o lună, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, spunea că pe acest lot, de 17 km, s-a lucrat cel mai mult și erau șanse mari să fie terminate lucrările până la sfârșitul anului. Acum, însă șantierul pare părăsit, după cum atrag atenția cei de la Asociația Pro Infrastructura.
”Constructorul Impresa Pizzarotti a sistat aproape în totalitate lucrările pe lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda. Ritmul a scăzut treptat în ultima perioadă, iar motivul neoficial al noii înrăutățiri a situației este atitudinea celor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere care certifică foarte târziu lucrările executate sau chiar refuză să le certifice”, a scris Asociația, pe Facebook.
Italienii se plâng că au lucrat mai mult decât au fost plătiți
Conform raportului CNAIR din iulie, stadiul fizic a ajuns la 73,5%, însă cel financiar este de doar 61,43%. Diferenţa de 12% înseamnă aproximativ 65 de milioane de lei, bani investiţi de italieni în şantier şi încă nedecontaţi de statul român.
”Am răspuns de nenumărate ori la promisiunile aberante ale ministrului Răzvan Cuc care vedea acest tronson inaugurat în 2019. Realist vorbind, cei 17 km ar putea fi inauguraţi complet (toate nodurile şi bretelele) abia spre sfârşitul anului viitor. Dar în condiţiile actuale, plătind cu ţârâita din cauza disputelor tehnice, birocratice şi contractuale, chiar şi finalizarea în 2020 iese din discuţie”, susţin reprezentanţii organizaţiei ce monitorizează lucrările de infrastructură din ţară.
Surse din CNAIR: ”Italienii mint”
Pe de altă parte, surse din cadrul Companiei au precizat pentru Click! faptul că instituția este la zi cu plățile. ”Mint că nu și-au primit banii. Acolo sunt interese politice și se încearcă crearea unui scandal artificial”.
Și constructorul grec al lotului 2, Aktor, şi-a asumat darea în trafic a tronsonului până la finele anului, indiferent de costurile pe care le va avea cu lucrările. Asta după amenințările de reziliere a contractului primite de la ministrul Cuc.
Autostrada Sebeș-Turda are 70 km
A10 are 70 km şi trebuia să fie gata din 2016. Ea e împărţită în patru loturi, ultimele două fiind deschise circulației: Aiud – Decea (12,5 km) și Decea – Turda (24,3 km). Lotul 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) are 17 km, iar lotul 2 (Pârâul Iovului – Aiud), 24,3 km.
Costul autostrăzii se ridică la 420 de milioane de euro, fără TVA.
Autostrada Lugoj-Deva, refuzată la recepție
Și nu este singura problemă pe care CNAIR o are cu constructorii străini. Tronsonul 3 din Lugoj-Deva, de 22 km, construit de spaniolii de la Comsa ar fi trebuit dat în circulație înainte de 15 august. Dar, comisia de recepție, a observat că lucrarea este nesigură și că lipesc multe elemente.
Astfel, firma a fost obligată ca în termen de zece zile să remedieze problemele găsite. În caz contrar, i se va rezilia contractul, iar CNAIR va duce la bun sfârșit lucrarea în regie proprie.
Citește și:
https://www.click.ro/news/national/vesti-bune-astazi-se-deschide-lotul-4-al-autostrazii-lugoj-deva
https://www.click.ro/news/national/spaniolii-au-construit-autostrada-bataie-de-joc
https://www.click.ro/news/national/singurul-metru-de-autostrada-din-moldova-fost-pradat
https://www.click.ro/news/national/domn-ministru-razvan-cuc-de-unde-scoti-180-km-de-autostrada