Se îngroaşă gluma. Încă 17 km de autostradă vor fi demolaţi?
Italienii construiesc autostrăzi de ”jucărie”. Nu le pasă de siguranţa şoferilor, astfel că fac lucrările în bătaie de joc. După ce o porţiune din şoseaua de viteză Orăştie-Sibiu a luat-o la vale, acum stă sub semnul întrebării şi lotul 2 din Lugoj- Deva, care are aceeaşi problemă.
Când te frigi cu ciorbă, sufli şi în iaurt. Aşa spune o vorbă românească după care se ghidează până şi autorităţile. În iulie, după opt luni de la inaugurare, Autostrada Sibiu - Orăştie a luat-o la vale, asfaltul s-a surpat pe o porţiune de 300 de metri, din cei de 22 km, cât măsoară tronsonul. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a plătit experţi care au mers la faţa locului ca să explice ce s-a întâmplat acolo.
Aşa au descoperit că totul a fost construit pe apă, fără nici un fel de consolidare. În septembrie, tronsonul a fost închis circulaţiei şi demolat. Vinovaţi sunt italienii de la Salini Impregilo, care s-au ocupat de proiectare şi construcţie. Istoria se repetă şi în cazul lotului 2 din Autostrada Lugoj-Deva şi tot italienii intră în schemă. Din cei 28 km cât măsoară tronsonul, 17 km sunt cu probleme.
”Am trimis la faţa locului un inginer plătit ca să verifice lucrarea. Au fost semnalate deja patru neconformităţi, iar într-o parte s-a lăsat asfaltul. Specialişti de-ai noştri de la Timişoara au luat probe de acolo ca să vadă cauza şi în şapte zile avem răspunsul. Ne putem aştepta la orice acum din partea italienilor. Le-am plătit şi o parte din lucrări. Dacă se demonstrează că sunt probleme şi că au fost folosite materiale de slabă calitate ca şi în cazul Sibiu-Orăştie, autostrada va fi demolată”, au declarat, pentru Click!, surse din cadrul CNADNR.
Cei 17 km puşi acum sub semnul întrebării ar fi trebuit să fie deschişi circulaţiei până la sfârşitul anului. Salini Impregilo a câştigat licitaţia pentru suma de 562 milioane de lei, respectiv 4,56 milioane de euro în medie pe kilometru. Corpul de Control al ministrului transporturilor, Iulian Matache, a găsit nereguli grave în acte în ceea ce priveşte Autostrada Sibiu - Orăştie şi a stabilit să-i dea pe mâna procurorilor DNA pe şefii de la CNADNR.
Acest om a blocat în instanţă un proiect de 300 de milioane de euro
După mai bine de patru ani de procese în instanţă, un bucureştean a reuşit să dea o palmă grea administraţiei publice locale. Primăria Capitalei e obligată de Tribunalul Bucureşti să demoleze pilonii unui pod peste Dâmboviţa, parte a unui proiect-gigant finanţat cu peste 300 de milioane de euro.
Mihai Daneş, care locuieşte în imediata apropiere a şantierului podului Ciurel-Virtuţii, a fost scandalizat de lucrările începute în 2010 de firmele angajate de Municipalitate. El şi vecinii lui n-au aflat de proiect decât atunci când buldozerele au fost trimise în teren să facă primele săpături la „străpungerea Ciurel-Autostrada 1”, un drum expres gândit de specialiştii primăriei ca alternativă la bulevardul Iuliu Maniu.
Pilonii primului pod de pe traseul viitoarei şosele au fost turnaţi la câţiva metri de casa lui, afectându-i grav locuinţa. În 2011, împreună cu alţi bucureşteni afectaţi de şantier, a dat în judecată Municipalitatea pentru că a demarat lucrări de infrastructură fără să-i consulte pe cei direct afectaţi de săpături. Pe parcurs, Mihai Daneş a descoperit că Municipalitatea nu a realizat un studiu de trafic profesionist, nu a demonstrat utilitatea acestui proiect şi că autorizaţiile de construire au fost emise ilegal. Drumul expres ar fi mutat tot traficul auto de pe A1 şi ar fi generat un nivel de noxe imens. La 30 octombrie 2015, Tribunalul Bucureşti a anulat autorizaţia de construire şi a dispus desfiinţarea lucrărilor executate. Municipalitatea poate face recurs în termen de 15 zile de la primirea deciziei. Până în acest moment, primăria nu a primit nici o înştiinţare oficială.