Sfaturile unui manager de restaurant care a lucrat pe vase de croazieră, pentru reprezentanții HoReCa România
Restaurantele din România au servicii proaste, prețuri mari și un total dezinteres pentru satisfacția clientului. Sunt constatările unui român care a muncit ani buni în străinătate, ca manager de restaurant pe vase de croazieră, iar acum, în pandemie, s-a întors în țară. El are o serie de recomandări pentru patronii care se plâng că pandemia le-a pus afacerea pe butuci.
Cristian Vîlsan are 34 de ani, iar ultimii 8 din viața lui i-a petrecut pe vase de croazieră. A fost ospătar șef, asistent manager, apoi manager de restaurant. În primăvara anului trecut, după ce pandemia l-a blocat timp de 82 de zile pe un vas de croazieră în Mexic, s-a întors acasă. Nu a stat prea mult. În vară, a plecat la muncă în Anglia, dar din cauza noii tulpini, mult mai contagioase, a fost nevoit să revină în țară.
„Am încercat să mă angajez aici la restaurante, însă fără sorți de izbândă. Și constat cu tristețe că, la noi, calitatea serviciilor lasă mult de dorit, cu toate acestea, managerii nu sunt interesați să primească oameni cu o altă mentalitate, care să le revigoreze afacerea”, spune Cristian Vîlsan. Ce le-ar propune el patronilor de restaurante?
Sfaturi pentru patronii de restaurante
- Servicii personalizate pentru clienți. „Atunci când o persoană face rezervare, introdu într-o bază de date ce a consumat, ce i-a plăcut, iar data viitoare când revine o poți surprinde plăcut oferindu-i o băutură «ca data trecută». În felul acesta arăți că îți apreciezi clienții, că îți pasă de ei”, recomandă fostul manager de restaurant.
- Contează enorm montajul unei farfurii. „Chiar dacă gustul nu te dă neapărat pe spate, noi, oamenii, ne bucurăm de mâncare și cu privirea, platingul contează în proporție de 99%”.
- Oferă fiecărui client ceva din partea casei. Poate fi un mini desert făcut în propria bucătărie, la finalul mesei, un pahar de apă, orice... care nu te costă mult.
- Angajează una-două persoane să împartă flayere în apropierea localului, iar clienții care se prezintă cu un astfel de flayer să primească un discount.
- Un alt sfat pe care Cristian Vîlsan îl dă patronilor de restaurante este să investească în instruirea ospătarilor. Ar putea să le ofere un comision la fiecare servire, astfel încât ospătarul să fie motivat în a fi amabil ca să aibă clienți mai mulți. „Bacșișul la masă și-l pot câștiga prin calitatea servirii. Recomand să le zâmbească mai mult clienților, să fie sinceri și să-și asume greșelile, atunci când le fac”.