Şoc şi groază! Au venit să se distreze, dar au văzut un pilot în flăcări
Au venit cu mic cu mare să vadă cum "se joacă" avioanele pe cer. Distracţia a început încă de sâmbătă, iar duminică dimineaţa spectatorii aşteptau nerăbdători o nouă serie decascadorii aeriene. În loc de show au asistat însă la o dramă: un pilot s-a prăbuşit şi a ars în avionul său, la numai 400 de metri de spectatori.
Duminică, ora 11.10. Pe aerodromul din comuna prahoveană Băneşti oamenii au început să se adune.
Familii cu copii gălăgioşi, tineri însetaţi, femei cu pălării de paie s-au strâns să aplaude spectacolul planoarelor şi avionelor ultrauşoare în cea de-a doua zi a show-ului aviatic Băneşti Fly In.
Pilotul comandor Petru Lazăr (57 de ani) a ieşit la antrenamente pe micuţul său avion. Aşa făcea mereu înainte de marele show.
Cu o zi înainte mai dăduse o reprezentaţie la un alt spectacol aerian la Buzău. Zborul era viaţa lui!
"S-a înălţat la circa 30 de metri, apoi a coborât uşor. Atunci roţile au lovit cablurile de tensiune şi avionul a luat foc. S-a prăbuşit ca o torţă. A fost îngrozitor", ne-a descris momentul dramei Bogdan Mărinaş, un bucureştean pasionat de avioane, care a venit special la Băneşti.
Într-adevăr, avionul de mici dimensiuni zbura la joasă înălţime a lovit, la coborâre, mai multe cabluri electrice, moment în care s-a creat un arc electric şi fuselajul a luat foc.
Avionul s-a prăbuşit în câmp, la aproximativ 400 de metri de aerodrom.
"Din lanul de grâu se mai vedea doar coada avionului. Pilotul, în ciuda vastei sale experienţe, n-a avut, practic, nici o şansă", a povestit şi Gheorghe Coman, preşedintele Asociaţiei "Aurel Vlaicu" Câmpina.
Echipajele de la descarcerare şi paramedicii nu au mai avut ce face, întrucât pilotul a fost găsit carbonizat, aparatul de zbor fiind şi el distrus în proporţie de peste 90%.
După
Avionul de mici dimensiuni participa la prima ediţie a show-ului aviatic Băneşti Fly-In, eveniment care a început sâmbătă pe aerodromul din localitate şi la care au participat zeci de avioane, planoare, motodeltaplane
Înainte
Aici a murit şi Aurel Vlaicu
Aurel Vlaicu s-a prăbuşit în apropiere de Câmpina, la 13 septembrie 1913, în timpul unei încercări de a traversa Munţii Carpaţi cu avionul său - Vlaicu II.
Motivul se pare că a fost un atac de cord. Avionul a fost construit în februarie 1911, de Aurel Vlaicu, fiind al doilea aparat de zbor al inventatorului român.
«Firele de înaltă tensiune nu erau semnalizate»
Pilotul Adrian Iovan, fostul soţ al creatoarei de modă Romaniţa Iovan, spune că accidentul aviatic de la Băneşti ar fi putut fi evitat dacă firele de înaltă tensiune din zonă ar fi fost semnalizate.
"În general, în zone unde se desfăşoară zboruri la altitudine joasă, aceste cabluri de energie electrică trebuie semnalizate cumva.
Există acele balize de culoare roşie, nişte butoiaşe vopsite, care aplicate pe firele de înaltă tensiune le fac mult mai vizibile şi pot fi ocolite cu uşurinţă.
Ele se folosesc pentru semnalizarea pe timpul zilei, special pentru aceste zboruri".
Era şeful piloţilor de încercare de la Aerostar Bacău
Colonelul în rezervă Petru Lazăr (55 de ani) era principalul pilot de încercare al fabricii Aerostar din Bacău.
În plus avionul implicat în incident aparţinea Asociaţiei Sportive Aerostar.
"L-am cunoscut bine pe colonelul Lazăr. Era un pilot de excepţie care a zburat pe multe tipuri de avioane.
Nu ştiu când va fi adus acasă, la Bacău. Dumnezeu să-l ierte!", a declarat Grigore Filip, directorul Aerostar Bacău.
Pilotul Petru Lazăr: «Cred că sunt bolnav de meseria asta»
A fentat moartea de zeci de ori. Până ieri! Pilotul Petru Lazăr (57 de ani) declara în urmă cu patru ani, într-un interviu, că e bolnav de meseria asta.
"Dacă jos nu-i arăţi avionului că-l iubeşti, sus nu te mai iubeşte el pe tine", declara în 2008 comandorul Petru Lazăr pentru "Gândul".
"Priviţi acest MIG 21, cât este de mecanizat! E lung de 12 metri, dar fiecare centimetru cuprinde câte ceva, aparatul conţine mii de nituri şi poate o sută de motoraşe", spunea comandorul, fascinat de avionul pe care-l conducea.
"Am 2.800 de ore de zbor. De-a lungul carierei mele, am întâlnit aproape toate defectele pe care le poate avea un avion. A trebuit chiar să mă catapultez, alte dăţi mi s-au oprit motoarele în aer.
În cazurile astea trebuie să acţionezi pe loc, indiferent dacă decizia ta e bună sau nu. Cea mai rea e nehotărârea. Am învăţat că, de fapt, nu avionul creează necazuri, ci omul", spune comandorul.
Are 51 de ani şi toată viaţa lui a zburat. În tinereţe ar fi vrut să se facă vânător, şi primul avion pe care l-a văzut a fost cel de stropit cartofii.
A fost pilot militar, acum e civil, dar are o viaţă aşa de strictă, că aproape sperie: se aranjează la patru ace în două minute şi duminica dis-de-dimineaţă, atunci când doarme toată lumea, el merge la tenis.