Tramvai elveţian în ţinuturile dacice. A fost folosit în secolul al XIX-lea

Veste bună! Un segment al fostei căi ferate din ţinutul cetăţilor dacice a fost refăcut, la 40 de ani de la dezafectarea liniei forestiere. În locul mocăniţelor va circula un vagon de tramvai folosit în secolul al XIX-lea în Elveţia, scrie adevarul.ro. Iniţiatorul acestui proiect este austriacul Georg Hocevar.

Austriacul Georg Hocevar,  autorul proiectului. Fotografii: adevarul.ro
Austriacul Georg Hocevar, autorul proiectului. Fotografii: adevarul.ro

Calea ferată forestieră din ţinutul cetăţilor dacice a fost construită în primii ani de comunism, pentru a lega Orăştie, unde funcţiona o întreprindere forestieră, de aşezările izolate de pe Valea Grădiştei din Hunedoara. 

Distrusă de viituri

Aceste sate sunt situate la poalele cetăţilor dacice Costeşti, Blidaru, Feţele Albe, Sarmizegetusa Regia şi alte locuri bogate în vestigii antice. Austriacul Georg Hocevar a decis să refacă în scop turistic traseul abandonat cu mulţi ani în urmă.

În primele decenii de comunism, pădurile din ţinutul cetăţilor dacice au fost exploatate intens. Arborii extraşi din locurile greu accesibile din Munţii Şureanu erau transportaţi la Orăştie pe calea ferată de peste 40 de kilometri. Linia avea şi câteva ramificaţii, care însumau 20 de kilometri. Viiturile de pe Valea Grădiştei au distrus în anii ‘70 terasamentul căii ferate. Cei 60 de kilometri ai reţelei din Munţii Orăştiei au fost dezafectaţi în anii ‘80, iar şoseaua Orăştie - Sarmizegetusa Regia şi drumurile forestiere au luat locul vechii căi ferate.

Tramvaiul din 1884 e tractat  de o locomotivă din 1957
Tramvaiul din 1884 e tractat de o locomotivă din 1957

În anii 2000, după ce şase cetăţi dacice din Munţii Şureanu au fost incluse în patrimoniul cultural mondial UNESCO, politicienii şi autorităţile din judeţul Hunedoara au promis refacerea traseului feroviar de pe Valea Grădiştei, pentru a fi folosit în scop turistic. Planurile autorităţilor locale în privinţa fostei căi ferate din Munţii Şureanu, din care mai rămăsese doar terasamentul, au fost însă doar vorbe în vânt.

Vagon folosit la Neuchatel

Ambiţios, austriacul Georg Hocevar  reuşit în ultimii doi ani să refacă 1,2 kilometri din calea ferată a cetăţilor dacice. „Tronsonul pe care îl deschidem, în localitatea Sereca de lângă Orăştie, face parte din fosta linie forestieră Orăştie - Sarmizegetusa Regia, care a fost închisă în 1978, după inundaţii. Pe el va circula un vagon de tramvai, din 1884, care la început a fost folosit în Neuchatel, Elveţia. El va fi tractat de locomotive micuţe, diesel, din 1957. De asemenea, noul traseu turistic e amenajat aşa încât tracţiunea să poată fi făcută şi de cai”, anunţă iniţiatorul proiectului.

O porţiune din calea ferată Orăştie -  Sarmizegetusa e funcţională
O porţiune din calea ferată Orăştie - Sarmizegetusa e funcţională

Austriacul organizează curse ocazionale în vacanţe

Austriacul Georg Hocevar e pasionat de „mocăniţe” (locomotive de epocă folosite pe căi ferate înguste). El s-a stabilit în urmă cu două decenii la Crişcior (Hunedoara), unde a investit în fostele ateliere de cale ferată îngustă din localitatea minieră. A recondiţionat deja calea ferată Crişcior - Brad (construită în 1907), care măsoară 10 kilometri şi care a fost declarată, la iniţiativa sa, monument istoric. Omul de afaceri a încercat să redea calea ferată turismului, prin curse ocazionale, în perioada sărbătorilor şi în vacanţe.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Metoda finalandeza de a incalzi casa  Sursa foto shutterstock 2390967661 jpg
clickpentrufemei.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
oameni pe strada jpg
image png
rcs rds digi sigla jpeg
incendiu Los Angeles, captura video jpg
calatorie in timp jpg
termometru jpeg
image png
sat italia decret boala jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net