Uite ce soartă a avut celebra «limuzină» ARO a lui Ceauşescu

Ultima actualizare:
Aşa arată acum maşina ARO 304
Aşa arată acum maşina ARO 304

Obiectele care i-au aparţinut lui Nicolae Ceauşescu au stârnit, dintotdeauna, curiozitate şi fascinaţie. Unele au chiar poveşti extrem de interesante, aşa cum este şi cea a celebrei ”limuzine” ARO 304 folosită de fostul dictator la diferite evenimente oficiale.

Dictatorului Nicolae Ceauşescu nu-i plăceau în mod special maşinile (prefera elicopterul), însă avea o obsesie legată de acestea: să fie de fabricaţie românească, pentru a demonstra „superioritatea industriei socialiste”. Deşi a mers şi cu Dacia 1100 (a fost singura maşină la volanul căreia a fost fotografiat în timp ce o conducea), Dacia 1310 şi Dacia 2000, Ceauşescu a fost ataşat cel mai mult de un ARO 304 de fabricaţie specială. Practic, s-au făcut doar şase astfel de maşini, autoturisme unicat. Despre cum arăta ARO 304 prezidenţial (fabricat în 1977, în uzina de la Câmpulung) a povestit pentru adevarul.ro unul dintre puţinii oameni care au avut şansa să se uite sub capota lui în acele vremuri. Se numeşte Toader Simion, a fost o viaţă mecanic auto la Galaţi şi o vreme a lucrat la „garajul partidului”, aflat undeva pe strada Crizantemelor (acum, acolo este un supemarket; garajul a fost demolat de mult).„Eram considerat cel mai bun mecanic auto din Galaţi. Toţi veneau la mine să-i rezolv: prim-secretari, şefi de la combinat, oameni grei. Ţin minte că în 1984 venise Ceauşescu la Galaţi să vadă combinatul şi şantierul. Bine, el venise cu elicopterul, dar securiştii i-au adus şi maşina, pentru deplasări scurte prin oraş.


    Aşa arată acum maşina ARO 304foto: ANAF
Aşa arată acum maşina ARO 304foto: ANAF

Numai că, pe drum, au lovit o oaie, pe undeva pe lângă Brăila, aşa că s-a cerut de urgenţă o revizie”, ne-a povestit fostul mecanic, acum pensionar. „M-au chemat de acasă. Era seara, pe la 7 şi ceva, că aduseseră maşina cu o zi înainte. M-am dus, ce era să fac? Am verificat frânele, direcţia, motorul, roţile, tot ceea ce se putea verifica. Era în stare perfectă. Nici nu se cunoştea că izbise ceva. Avea tablă ca un tanc”, ne-a mai povestit gălăţeanul. Deşi era prezentată drept o minune a tehnicii socialiste, de fapt automobilul ARO 304 cu care era transportat Ceauşescu era o maşină făcută din bucăţi. Mai puţin de 30% dintre componente erau de fapt de la un ARO standard sau fabricate în România.

Au fost fabricate doar şase exemplare

După Revoluţia din 1989 cele şase autoturisme ARO 304/306 din garajul prezidenţial au intrat în dotarea Serviciului de Pază şi Protocol (SPP), care le-a scos la licitaţie în 2002. Unul dintre acestea (se spune că cel mai folosit de Ceauşescu) a ajuns în posesia controversatului om de afaceri Ovidiu Tender. Ulterior, maşina a ajuns la Ministerul de Finanţe, fiind pus sub sechestru în urma anchetei penale şi a procesului în care Ovidiu Tender a fost condamnat la 12 ani de închisoare pentru spălare de bani. Începând cu 2017, Fiscul a încercat în câteva rânduri să vândă maşina (care are la bord circa 72.000 de kilometri), însă preţul cerut (aproape 30.000 de euro) li s-a părut prea mare amatorilor de suveniruri din epoca Ceauşescu. Ultima licitaţie, eşuată, s-a desfăşurat în martie 2019.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Warren Buffett FOTO Profimedia jpg
turcia jpg
casa jpg
trafic inchis A1 vant jpg
pietrele vii din Romania  jpg
Starship shutterstock jpg
centrala jpeg
churches lalibela  jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net