Românii nu mai dau bani pe electrocasnice
În anii trecuţi magazinele de electro-retail erau pline ochi de românii atraşi de cele mai mari discounturi la frigidere sau la ofertele în rate. Acum însă, magazinele sunt mai mult goale, iar retailerii trag linie şi adună. În primele trei luni ale anului, vânzările nu au mai avut o evoluţie pozitivă.
Vânzările de electrocasnice mari (maşini de spălat şi frigidere) au scăzut cu 13% în primul trimestru al anului, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă GfK. Motivul? Românii au fost mai cumpătaţi şi au preferat să mai prelungească durata de folosinţă a aparatelor electrocasnice vechi.
„În România, rata medie de înlocuire a produselor electronice şi electrocasnice este de trei ori mai mare decât durata lor de viaţă pentru că oamenii îşi cumpără produse noi doar când se strică cele vechi. Acest lucru arată că piaţa are potenţial de creştere, ne aşteptăm la o revenire în acest an", a declarat Adrian Olteanu, directorul general executiv al Flanco.
Vânzările de electronice, electrocasnice şi IT, fără segmentul echipamentelor de telecomunicaţii, au scăzut cu 20% în primul trimestru al acestui an, la 210 milioane de euro, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, când vânzările au totalizat 260 de milioane de euro, potrivit lui Olteanu, care citează un studiu al GfK.
Dacă aragazurile sau frigiderele nu mai au căutare, segmentul de electronice a scăzut cu doar 7% în primul trimestru, faţă de acelaşi interval din 2009, pe fondul apetitului crescut al românilor pentru tehnologia de ultimă generaţie. Vânzările de televizoare cu ecran plat deţin un loc fruntaş în clasament, totalizând 40 de milioane de euro din întreaga piaţă de echipamente electronice, estimată la 57 de milioane de euro.
Sectorul IT (calculatoare) încheie primul trimestru al anului 2010 cu vânzări de 80 de milioane de euro şi cu o scădere-record de aproape 40%, comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut.
IT (calculatoare): -38%Echipamente de birou: -27%Electrocasnice mari: -13%Electrocasnice mici: -5%
Perioada de referinţă: primul trimestru din 2010 comparativ cu acelaşi interval din 2009