Sălaj: Săraci, dar la volanul unor maşini scumpe
Criza trece mai uşor la volanului unui SUV. Cam la asta trebuie să se fi gândit cei 28 de sălăjeni care şi-au cumpărat în acest an acest model de maşină, pe care au dat chiar şi 35.000 de euro.
Cu toate că dealerii de automobile noi din Zalău se plâng că vânzările le-au scăzut anul acesta în medie cu 20 de procente faţă de anul trecut, exemplele unor sălăjeni care au sfidat criza şi şi-au cumpărat maşini destul de scumpe pentru această perioadă par să-i contrazică.
Dacia – Renault a vândut două sute de maşini
Numai Automobile Service Zalău, dealerul autorizat Grup Dacia – Renault, a vândut anul acesta, potrivit adminstratorului Adrian Indrieş, aproape două sute de maşini. Şi nu orice maşini, printre automobilele vândute numărându-se 20 de SUV-uri Duster. Preţul pentru un astfel de SUV (vehicul sport-utilitar) porneşte de la 10.600 de euro, gama standard, la care se adaugă alte câteva mii de euro pentru dotările comandate de cumpărători. „Chiar dacă este scump, se vinde destul de bine, pentru că Duster este singurul model 4x4 din gama Dacia“, explică administratorul.
Deşi admite că 95 la sută dintre vânzările Dacia – Renault în Sălaj s-au făcut anul acesta prin programul „Rabla“, Indrieş spune că se aştepta ca vânzările să fie impulsionate şi mai tare de program. „Ar fi trebuit să meargă mult mai bine, pentru că de anul acesta se dau trei vouchere, nu doar unul. Dar se pare că lumea îşi ţine banii, nu vrea să-i investească“, spune el.
Maşini scumpe, cu banii jos
Nici Sebastian Ielciu, coordonatorul zonal al dealerului Hyundai, nu se laudă prea tare cu vânzările prin Programul „Rabla“. „Am vândut doar trei sau patru maşini prin program şi a fost vorba, în general, de maşini mici. Maşinile mari şi scumpe, care au mers foarte bine anul acesta, le-am vândut cash sau prin leasing“, spune el. Este vorba despre opt SUV-uri Santa Fe (model 2010) şi IX 35, cu preţuri cuprinse între 20.000 şi 35.000 de euro, în funcţie de dotări.
Comparativ cu anul trecut, Ielciu spune că se simte o diminuare a vânzărilor ca şi număr de maşini, nu însă şi ca valoare. Dacă anul trecut s-au vândut, în general, maşini mici, din modele Accent, I30, I20 şi I10, anul acesta preferinţele sălăjenilor, mai puţini la număr, e adevărat, s-au îndreptat spre maşini mai mari şi mai scumpe, de genul SUV-urilor.
La Skoda, mai puţine
Reprezentanţii dealerului Skoda din oraş spun că vânzările le-au scăzut, din cauza crizei, cu 20 de procente. „A venit la noi, spre exemplu, un client, care avea un salariu de 500 de lei şi voia să-şi cumpere maşină de 10.000 de euro fără avans. N-am putut să-i dăm maşină la acest salariu, chiar dacă avem dobânzi foarte bune la leasing“, au explicat aceştia situaţia în care se află unii doritori de maşini noi din judeţ.
Cifră: cu 20 la sută au scăzut, în medie, vânzările de autoturisme în acest an în Sălaj