Totul despre cardul european de sănătate
Cristian Buşoi, membru în Comisia de Sănătate din Parlamentul European şi fost preşedinte al CNAS, răspunde astăzi la întrebările primite de la cititori pe adresa redacţiei. Iată ce trebuie să faceţi dacă vă îmbolnăviţi într-o vacanţă în străinătate sau dacă v-aţi pierdut cardul de sănătate!
Andreea Radu (37 de ani), Bucureşti: Ce fac dacă sunt în străinătate, în vacanţă, mă îmbolnăvesc, dar nu am asigurare?Persoanele asigurate din România pot solicita cardul european de sănătate care le asigură accesul, în caz de nevoie, la servicii medicale devenite necesare în timpul vacanţei (sau în caz de şedere temporară) în statele membre UE, SEE sau Elveţia. Dacă dispune de acest card, asiguratul NU va plăti pentru serviciile medicale de care beneficiază, cu condiţia ca furnizorul de servicii să fie în relaţie contractuală cu sistemul de asigurări din ţara respectivă.
Cardul european de sănătate conferă aceleaşi drepturi titularului ca şi cele ale asiguraţilor din ţara respectivă. Acest card se eliberează la cerere. Asiguratul va depune în scris, la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află, o solicitare la care anexează o copie a cărţii de identitate sau, în cazul minorilor, a certificatului de naştere. Asiguratul va intra în posesia cardului în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data înregistrării în sistem a cererii.
În cazul în care circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea cardului european, casa de asigurări de sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului (CIP). Costul cardului european este suportat din FNUASS (fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate).
Perioada de valabilitate a cardului european de asigurări de sănătate este de 6 luni de la data emiterii. Pentru alte destinaţii, este necesară încheierea unei asigurări private de sănătate.
Persoanele neasigurate nu beneficiază de card european de sănătate. Este recomandat ca aceştia să încheie o poliţă de asigurări privată care să acopere perioada vacanţei. În caz contrar, serviciile medicale vor fi acordate contra cost. Atenţie, însă! Cardul european de sănătate nu acoperă serviciile medicale planificate, ci doar serviciile medicale de urgenţă!
Cătălin Mizil, sectorul 2, Bucureşti: Mi-am pierdut cardul de sănătate. Cum procedez?
Asiguratul va depune o cerere de eliberare a unui card duplicat însoţită de o copie a actului de identitate la casa de asigurări în evidenţa căreia se află. Tot aici va plăti la casierie suma de 15,5 lei, care reprezintă contravaloarea costului de producţie a noului card şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale. La depunerea acestor documente, asiguratul va primi o adeverinţă de înlocuire a cardului de sănătate, valabilă 60 de zile. În termen de 30 de zile, asiguratul va primi acasă noul card de sănătate.
Ştefan Monica, programator IT, Buzău: În ce condiţii îmi pot schimba medicul de familie?
Asiguratul îşi poate schimba medicul de familie după ce au trecut cel puţin 6 luni de la înscrierea pe lista acestuia. După această perioadă, asiguratul trebuie să formuleze o cerere medicului pe lista căruia doreşte să se înscrie. Noul medic de familie anunţă casa de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie contractuală despre asiguraţii nou-înscrişi pe listă.