Feriți-vă de link-uri de tipul „Tu eşti în videoclip?“, „Seamănă cu tine“, „Apari în acest video“
Fiți atenți la link-urile pe care le primiți pe rețelele social media, pentru că nu toate sunt ceea ce par! Foarte atractive în denumire, ele îți pot bloca respectivul cont, în cazul în care le accesezi.
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra atacurilor cu link-uri maliţioase care se propagă prin mesaje pe reţelele social media, cu texte precum „Tu eşti în acest videoclip?“, „Seamănă cu tine" sau „Apari în acest video”. Deși la prima vedere par inofensive și te îndeamnă să le accesezi, acest pas poate duce la pierderea aceesului pe contul folosit în acel moment.
Mesajele sunt în română sau în engleză
Printr-o postare pe Facebook, DNSC atrage atenția că mesajele primite de utilizatorii români sunt în română sau engleză şi conţin de regulă un link maliţios, pe care expeditorul pretinde a fi un video sau o poză în care apare persoana căreia i-a transmis mesajul.
De obicei, accesarea acelui link nu afişează nimic pe dispozitiv, dar poate duce la pierderea accesului pe contul de social media folosit în acel moment.
Dacă ați făcut click pe acel link sau vedeţi că din contul dvs s-au transmis astfel de mesaje, echipa DNSC vă recomandă:
- Schimbaţi imediat parola contului de Facebook şi activaţi autentificarea în 2 paşi (2FA)
- Asiguraţi-vă că nu au fost acordate permisiuni unor aplicaţii terţe din Facebook. Pentru asta, este necesar să vă logaţi în contul de Facebook şi să navigaţi la categoria Settings & Privacy (Setări şi Confidenţialitate) şi apoi Settings (Setări). Ulterior, mergeţi către categoria Permissions (Permisiuni) şi apăsaţi pe Apps and Websites (Aplicaţii şi Site-uri), pentru a verifica la ce aplicaţii aţi oferit acces. Eliminaţi acele aplicaţii pe care le consideraţi suspecte. Apăsaţi pe aplicaţia respectivă, apoi pe butonul de Remove (Elimină) pentru a vă proteja contul de accesul neautorizat la aplicaţii terţe suspecte.
- Verificaţi aplicaţiile instalate pe dispozitiv, pentru a vă asigura că nu au fost adăugate unele noi, necunoscute.
- Verificaţi setările de confidenţialitate, pentru a vă asigura că nu există modificări, acordând atenţie sporită aplicaţiei Facebook şi locaţiilor pe care nu le recunoaşteţi, unde contul dvs. de social media apare ca fiind logat.
- Scanaţi dispozitivul cu o soluţie de securitate (antivirus).