Tren-glonţ între Beijing şi Londra
Academia Tehnică a Chinei estimează că liniile de mare viteză vor fi gata în următorii zece ani. China propune un proiect de extindere spre Europa a reţelei de căi ferate cu linii de mare viteză şi negociază cu partenerii externi.
Guvernul chinez a anunţat începerea negocierilor cu autorităţile din 17 ţări prin care reţeaua de cale ferată urmează să treacă, pentru obţinerea aprobărilor necesare.
Conform proiectului, în cel mult 10 ani, pasagerii vor călători cu 360 de kilometri pe oră, traversând Europa şi Asia în numai două zile. Proiectul face parte din strategia pe termen mediu a Beijingului, care doreşte ca în următorul deceniu să lege China de toate capitalele importante ale lumii prin linii de cale ferată rapidă.
Trei trasee externe
Trenul de mare viteză care va ajunge la Londra, de pildă, va trece prin India şi Pakistan, iar apoi va traversa Europa de la est la vest, trecând prin ţările din sud. O altă linie va pleca din Beijing, va străbate Rusia şi va ajunge până în Germania, unde se va racorda la liniile de TGV deja construite. A treia magistrală va completa reţeaua din Asia, urmând să traverseze Vietnamul, Thailanda, Burma şi Malaysia.
În decembrie 2009, China s-a alăturat clubului de elită al ţărilor care proiectează şi construiesc aşa-numitele „trenuri-glonţ", cunoscute şi sub numele de maglevuri (cu levitaţie magnetică), alături de Japonia, Franţa şi Germania.La doar două luni după botezul primului tren de acest gen produs în China, guvernul de la Beijing anunţa că cele 17,1 miliarde de dolari care s-au cheltuit pentru construcţia liniei rapide Wuhan-Guangzhou şi-au dovedit eficienţa cu ocazia sărbătorii Anului Nou chinezesc, când trenul rapid a fost ocupat în proporţie de 98%. Compania Sifang Locomotive din Qingdao, provincia Shandong, produce locomotive care folosesc 12,7 kilowaţi/călător, faţă de 15 kilowaţi cât necesită celelalte tipuri construite în alte ţări.
Propunerea Indiei
„Dorim ca trenurile să meargă aproape la fel de repede ca şi avioanele, mai ales dacă se adaugă timpii de aşteptare pe aeroporturi. Preţul biletelor va fi mai mic, iar liniile ferate vor fi electromagnetice şi, prin urmare, nu vor polua mediul ambiant", a precizat profesorul Wang Mengshu, membru al Academiei Tehnice din Beijing.
Profesorul Wang Mengshu a precizat că ideea construirii acestor căi ferate externe a pornit de la New Delhi. India a insistat ca guvernul de la Beijing să extindă şi în afara graniţelor reţeaua de cale ferată de mare viteză internă, în care China a investit deja 530 de miliarde de euro şi care va fi terminată peste cinci ani.