Valentin, singurul elev din clasa a V-a din Baraolt
Într-o clasă mică, Valentin notează apăsat şi cu grijă ce i se explică. Cu ochii mari şi holbaţi la tablă, copilul poate spune în asemenea zile că merge la meditaţii, sau că are ghinionul de a fi mereu el cel ascultat, pentru că orice ar face, catalogul se deschide numai la el.
Nu are de la cine să copieze dacă are vreo lucrare, nu se ceartă cu alţi colegi ca să stea într-o bancă anume - e aşezat în prima ca să vadă mai bine - şi nici nu trebuie să ducă muncă de lămurire cu colegii pentru a trage chiulul.
Valentin învaţă după regulile predării de tip simultan, singura soluţie, ţinând cont de numărul mic al copiilor înscrişi la secţia română a singurei şcoli generale din localitate.
Aşa că, zi de zi, elevul fără colegi vine la şcoală într-o clasă în care învaţă alături de copiii din clasa a VII-a, patru la număr, în timp ce la orele de matematică, limba română şi limbi străine în clasă se află doar el şi profesorul.
"M-am obişnuit, cel mai mult îmi place să învăţ la limba română. Mă înţeleg destul de bine cu ceilalţi elevi, mai ies în pauză, stau în clasă, mă descurc, n-am probleme", spune Valentin uşor îmbujorat, obişnuit să fie singur încă din clasele primare, când tot în clasă simultană învăţa.