8 sfaturi ca să nu ai restanţe la bancă

22 septembrie 2010 15:30   Actualitate
Ultima actualizare:

Probleme cu creditele ne-au dat mari bătăi de cap în ultimele săptămâni. Acte, contracte, clauze de care eşti nemulţumit. Ce ar trebui să ştim ca să nu avem probleme cu băncile? Ministerul de Finanţe, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Banca Naţională a României au lansat un ghid util. Iată ce te sfătuiesc specialiştii.

Interesează-te de toate restanţele

Banca va explica în mod clar împrumutatului situaţia în care se află, conform contractului de împrumut cu garanţie ipotecară.

Cetăţeanul trebuie să fie informat cu privire la valoarea totală a sumelor restante, câte zile a întârziat cu cea mai veche sumă neachitată, suma rămasă de plată din întregul împrumut sau perioada de plată rămasă.

De asemenea, oamenii trebuie să ştie dacă vor plăti dobânzi sau penalităţi din cauza întârzierii.

Citeşte şi:

Cum păstrezi periuţa de dinţi curată

6 sfaturi ca să te organizezi bine la serviciu

Curăţă oalele cu oţet

Restructurările împrumuturilor cu garanţii ipotecare sunt o concesie, şi nu un drept. Altfel spus, acesta nu este un drept al împrumutatului, ci un acord de voinţă din partea ambelor părţi.

Acesta se poate aplica doar în condiţiile în care banca decide să restructureze creditul deoarece apreciază că debitorul are probleme financiare.

Dovedeşte-ţi cu acte noile venituri

Nu mai poţi plăti rata pentru că ţi-au scăzut veniturile?

Împrumutatul va furniza instituţiei de creditare toate informaţiile necesare, inclusiv documente justificative legate de venituri, active financiare sau orice alte obligaţii de plată în timp util.

Astfel, banca va putea evalua corect situaţia sa financiară.

Executare silită, doar după discuţii

Înainte să se ajungă la executarea silită a ipotecii şi a altor garanţii, părţile vor studia orice soluţii posibile de restructurare a creditului.

Autorităţile recomandă ca banca să nu înceapă procedurile de executare silită atâta timp cât discuţiile cu debitorul nu au fost încă finalizate.

Solicită soluţionări scrise

Banca trebuie să răspundă prompt la orice modalitate de soluţionare formulată de către debitor.

Iar acesta trebuie să răspundă oricăror propuneri venite în scris din partea băncii referitoare la plata ratelor.

Ai timp pentru analiză

Vezi şi:

Înlătură mirosul pantofilor cu bicarbonat

Te-ai săturat de hainele vechi? Uite cum le faci ca noi!

Instituţia de creditare trebuie să acorde debitorului o perioadă suficientă de timp pentru a analiza noile propuneri.

O propunere de restructurare a împrumutului trebuie să fie elaborată în mod clar şi fără ambiguităţi, astfel încât împrumutatul să poată înţelege pe deplin efectele care decurg din aceasta.

Propune restructurarea pe baza graficului

Propunerea de restructurare trebuie să aibă la bază un grafic de rambursare realizabil şi rezonabil.

Banca nu va iniţia sau continua procedura de executare silită atâta timp cât clientul respectă condiţiile convenite pentru restructurarea împrumutului.

Sună banca dacă nu poţi plăti rata

Este în interesul împrumutatului să contacteze banca în cel mai scurt timp posibil din momentul în care a intervenit situaţia de dificultate financiară şi nu îşi mai poate achita ratele.

În acest fel, pot demara discuţii cu privire la problemele pe care le are şi pot fi găsite soluţii de rezolvare în interesul comun al părţilor.

Deşi băncile transmit de obicei împrumutaţilor notificări atunci când aceştia nu-şi plătesc ratele la timp, autorităţile recomandă clienţilor să apeleze la bancă înainte ca problemele să se agraveze.

Click! spune:

Este recomandat de către specialişti ca părţile să se informeze reciproc cu privire la orice modificare asupra veniturilor sau a contractului de credit. Încercaţi să nu păcăliţi banca pentru a avea o bună colaborare.

Mai multe