Atenţie! Nu plăteşti rata, 7 ani nu mai pupi credit
Ai ajuns la fundul sacului şi nu mai ai bani de rată? Banca te somează pe toate părţile să le aduci banii, altfel ajungi în Centrala Riscurilor Bancare (CRB)? Alexandra Popa ne spuen azi ce este CRB şi care sunt condiţiile în care eşti taxat de instituţiile bancare.
Situaţia rău platnicilor reprezintă o problematică tot mai mult dezbătută.
Ce este Centrala Riscurilor Bancare?
Centrala Riscurilor Bancare (CRB) este un centru de colectare de date care funcţionează în cadrul Băncii Naţionale a României. Aceasta funcţionează ca un birou de credit, unde sunt raportate două mari categorii de infomaţii:
Informaţii de risc bancar: date despre creditele şi angajamentele asumate de bănci faţă de un client persoană fizică sau juridică (valoarea creditului, durata de rambursare, restanţele acumulate etc.).
Informaţii despre fraudele cu carduri, comise de posesorii de carduri de credit şi de debit.
La CRB, raportează informaţii şi au acces la baza de date toate instituţiile de credit din România: bănci comerciale, sucursale străine ale băncilor care activează în România, organizaţii cooperatiste de credit şi bănci pentru locuinţe.
De la 1 ianuarie 2010, şi instituţiile financiare nebancare (IFN) - companii de leasing, consumer finance, etc. - au acces la CRB, cu condiţia să fie înscrise în Registrul Special, organizat de BNR. În acest registru sunt înscrise, în general, doar instituţiile importante, respectiv cele care îndeplinesc criteriile de mai jos:
Nivelul capitalurilor proprii şi al surselor împrumutate este mai mare de 50 milioane lei.
Nivelul creditelor acordate este de minim 25 milioane lei.
Când este un client raportat la CRB?
Clienţii care au obţinut credite sunt raportaţi la Centrala Riscurilor Bancare (CRB), dacă suma împrumutată este mai mare sau egală cu 20.000 lei.
Acest prag se calculează prin însumarea tuturor creditelor şi angajamentelor acordate de o bancă unui client. Prin urmare, dacă un client obţine de la aceeaşi bancă mai multe credite mai mici de 20.000 lei, dar valoarea lor totală depăşeşte acest prag, atunci el va fi raportat la Centrala Riscurilor Bancare.
Dacă această condiţie nu este îndeplinită, informaţiile despre creditele obţinute nu vor figura la Centrala Riscurilor Bancare, chiar şi în situaţia când apar restanţe.
Atunci când interoghează baza de date de la CRB, băncile au acces la informaţiile disponibile din ultimii 7 ani pentru persoana respectivă.
Datele despre credite pot fi şterse mai devreme, în cazul în care clientul nu mai îndeplineşte condiţia privind pragul minim de raportare.
Cum poţi obţine raportul de la CRB?
Persoanele înscrise la CRB au posbilitatea să obţină un raport cu informaţiile cu care figurează în baza de date.
Pentru a obţine un raport trebuie trimisă prin poştă o solicitare scrisă, datată şi semnată, pe adresa Str. Lipscani nr. 25, cod 030031, sector 3, Bucureşti, către Banca Naţională a României - Direcţia Stabilitate Financiară. La cerere, trebuie anexată o copie xerox după un act de identitate sau după certificatul de înregistrare al companiei, precum şi un document care să ateste această calitate.
De asemenea, pentru a obţine un raport, clientul poate să se prezinte la orice unitate bancară şi să solicite o consultare a CRB. Contra unui cost modic, până în 5 lei pentru o interogare, ofiţerul bancar va consulta baza de date şi va înmâna situaţia.
Situaţii în care poţi ajunge în CRB şi BC
* restanţe mai mari de 30 zile sau peste anumite sume stabilite de fiecare bancă;
* fraudulenţi în relaţia cu banca (prin hotărâre judecătorească definitivă), cu societatea de asigurări care oferă asigurarea împotriva riscului de neplată, societăţile de telefonie fixă şi mobilă;
* declaraţii false la momentul solicitării creditului.
Simpla prezenţă în evidenţele CRB şi BC nu restricţionează în mod automat accesul la credit, banca având de fiecare dată primul şi ultimul cuvânt în acceptarea sau respingerea solicitanţilor.
Care e diferenţa între CRB şi Biroul de Credit?
Alexandra Popa, specialistul Click!, ne explică azi care este diferenţa între Centrala Riscurilor Bancare şi Biroul de Credit.
Baza de date a Centralei Riscurilor Bancare conţine informaţii privind atât creditele acordate clienţilor persoane fizice cât şi juridice, în timp ce în Biroul de Credit sunt raportaţi numai clienţii persoane fizice.
O altă diferenţă este că în baza de date de la Centrala Riscurilor Bancare sunt înscrise doar creditele mai mari de 20.000 lei (indiferent dacă au restanţe sau nu), în timp ce la Biroul de Credit, băncile transmit orice credit, indiferent de valoare.
Biroul de Credit este o instituţie înfiinţată de băncile comerciale iar participarea la sistem este opţională pentru bancă sau instituţiile financiare nebancare. În schimb, participarea la Centrala Riscurilor Bancare este obligatorie pentru bănci, iar de la 1 ianuarie 2010 şi pentru instituţiile financiare nebancare, înscrise în Registrul Special.
Baza de date a CRB se reactualizează dedouă ori pe lună
Şi modul de transmitere a datelor diferă. În timp ce baza de date de la Biroul de Credit este actualizată zilnic cu noile informaţii furnizate de bănci, la CRB datele se transmit cu întârziere. Băncile raportează de 2 ori pe lună, pe data de 1 şi de 17 a fiecărei luni.
Mai multe informaţii găseşti pe site-ul financiar bancar www.conso.ro