CFR, la un pas de dezastru
Săptămâna şi accidentul feroviar. În ultimele două luni, românii s-au uitat îngroziţi şi neputincioşi la trenurile deraiate, care puteau să se lase cu mii de victime.
La fel de neputincioşi sunt şi ceferiştii. 10.300 de angajaţi din sectorul feroviar vor fi concediaţi, în urma unui proiect de ordonanţă emis de Ministerul Transporturilor.
Motivul? Lipsa banilor! Nici angajaţii care vor rămâne în funcţii nu vor avea viaţă mai uşoară.
"Majoritatea evenimentelor feroviare au loc din pricina infrastructurii mult îmbătrânite, uzată în ultimul hal. Locomotivele iau foc pe drum, şinele sunt rupte, dar vina este aruncată în cârca mecanicului. În momentul de faţă, aproape toate locomotivele, de exemplu, au depăşit vârsta medie de funcţionare, nu cu un an-doi, ci cu zeci de ani. Altele, care s-ar încadra în vârsta optimă, nu au reviziile generale făcute de ani buni", ne-a mărturisit Victor Filip, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari.
«Şi aşa suntem puţini, pe cine mai dau afară?»
La nivel de ţară, numai mecanicii de locomotivă de pe trenurile de călători sunt cu 244 mai puţini decât ar trebui.
Pentru că lucrează în efectiv redus, mecanicii au acumulat un total de 22.548 de ore suplimentare, din care doar 4.502 au fost plătite.
"În situaţia asta, conducerea ministerului vrea să ne dea afară. Mă întreb de unde or să mai concedieze, că suntem puţini peste tot. Sunt mecanic de locomotivă de mai bine de 20 de ani, dar aşa greu ca acum nu a fost niciodată. Sunt singur pe tren, cu ochii în toate direcţiile, la toate restricţiile şi mai trebuie să mă uit şi la locomotivă, să nu ia foc. Pentru asta sunt plătit cu 1.400 de lei, şi ăia întârziaţi", spune Valentin Ioncea, mecanic.
Nu au reparaţiile la zi
-60% din locomotive;
- 95% din liniile de contact;
- aproximativ 5.000 km de linii;
- 65% din poduri;
- 80% din podeţe şi macazuri;
- 85% din instalaţii.