Cinci motive pentru care avem eşecuri profesionale
Se spune că din greşeli înveţi şi că nimeni nu a atins cu adevărat succesul dacă nu a avut de depăşit obstacole în drumul lui. Pe scurt, reţeta succesului constă în: abilitatea de a te ridica, de a nu te da bătut în faţa provocărilor şi de a conştientiza factorii care duc la nereuşite, astfel încât să-i poţi înlătura.
Orice eşec profesional, fie el minor, fie el major, îşi pune amprenta asupra vieţii oricărei persoane. Iar fiecare individ reacţionează diferit într-o astfel de situaţie: atunci când unul renunţă, altul alege să schimbe direcţia, iar un altul ar putea refuza să accepte eşecul. Nereuşitele apar de obicei atunci când îţi stabileşti obiective care nu sunt în concordanţă cu abilităţile tale, pentru că te estimezi greşit. Soluţia nu este să fugi de eşecuri cu orice preţ, ci să înţelegi implicaţiile şi cauzele lor pentru a nu-ţi repeta greşelile, transmite Adevarul.
1. Nu-ţi stabileşti obiective clare
Succesul va fi întotdeauna greu de obţinut pentru cineva care nu ştie cu exactitate ce scop are şi care nu-şi construieşte strategii pentru a atinge acele obiective. Iar urmărirea acestor lucruri trebuie să devină o constantă în evoluţia profesională a fiecăruia. Încearcă să-ţi stabileşti câte un ţel zilnic, care să te apropie încet-încet de rezultatul dorit. De asemenea, acordă-ţi timpul necesar pentru a cerceta cu atenţie toate aspectele obiectivelor tale, astfel încât să iei cele mai bune decizii.
2. Autocontrolul nu este punctul tău forte
Furia, frustrarea şi stresul scad capacitatea de concentrare, te secătuiesc de energie şi te pot face să devii mai puţin hotărât în ceea ce priveşte scopurile tale. Iar dacă nu conştientizezi şi nu reacţionezi la aceste situaţii imediat cum apar, te poţi confrunta cu un declin al performanţelor tale profesionale. Astfel, dacă vei reuşi să-ţi controlezi emoţiile, să te autodisciplinezi, vei reuşi să gestionezi mai bine şi situaţiile ce ţin de profesie.
3. Ţi-e teamă de schimbări
Există o vorbă: norocul le surâde celor curajoşi. Sigur, nu spune nimeni să te arunci cu capul înainte şi să-ţi asumi riscuri majore, dar este bine să fii deschis şi să încerci să profiţi de oportunităţi pe măsură ce ele apar. Într-adevăr, este comod să îţi desfăşori activitatea într-un mediu cunoscut şi să faci lucrurile la care te pricepi deja, dar nevoia de confort şi teama de schimbare te pot ţine adesea pe loc. Ca să te autodepăşeşti, încearcă să înveţi mereu lucruri noi şi să fii la curent cu noutăţile din domeniul în care lucrezi.
4. Renunţi prea uşor
Ai observat că uneori îţi este mult mai uşor să începi un lucru decât să-l finalizezi? Motivaţia şi elanul sunt adesea la cote maxime în faţa unui proiect sau a unei idei noi, dar pe măsură ce trece timpul şi apar diverse obstacole, multe persoane îşi pierd concentrarea şi voinţa pe care le aveau iniţial. Nu face şi tu la fel, ci încearcă să nu renunţi atunci când te confrunţi cu greutăţi. Reţine că perseverenţa face diferenţa între un învingător şi un învins!
5. Te supraestimezi
Sentimentul de superioritate îţi poate afecta succesul în carieră chiar mai mult decât cel de inferioritate. Desigur, este bine să ai încredere în tine, dar dacă ajungi să consideri că eşti atoateştiutor, nu vei mai învăţa lucruri noi, nu îţi vei recunoaşte greşelile pentru a le putea îndrepta şi nu vei reuşi să iei criticile în mod constructiv. Încearcă să îţi păstrezi o doză de obiectivism în ceea ce te priveşte, astfel încât să asimilezi informaţiile care ţi se oferă şi să evoluezi în drumul profesional ales.
Evită emoţiile negative!
Dacă te confrunţi cu un eşec profesional, nu lăsa emoţiile negative să te copleşească. Încearcă să te linişteşti şi să laşi gândurile negre de-o parte, deoarece poţi lua hotărâri în defavoarea ta. Îţi va fi mult mai uşor să treci peste probleme dacă vei conştientiza cu calm ceea ce se întâmplă, dacă abordezi problema în mod pozitiv şi dacă începi să-ţi trasezi din nou direcţia pe care doreşti să o urmezi.Capacitatea de a te ridica şi de a răspunde provocărilor defineşte cu adevărat un învingător.
Statistică: 80 la sută din angajaţi s-au confruntat la un moment dat în cursul vieţii cu un eşec profesional.
Specialistul nostru
Lena Rusti (psihoterapeut)
Eşecurile profesionale pot avea multe cauze. Acestea apar de obicei atunci când avem aşteptări prea mari de la noi şi ne luăm responsabilităţi pentru care nu suntem încă pregătiţi, dar nu putem accepta acest lucru. Deşi orice eşec are un impact asupra noastră este important ca acesta să fie constructiv, să înţelegem ce s-a întâmplat şi care au fost cauzele reale şi să învăţăm ceva din asta. Să nu folosim eşecul pentru a ne descuraja, ci pentru a evita să facem aceleaşi greşeli. Să ne acceptăm greşelile cu responsabilitate şi cu umor, pentru a nu ne prăbuşi în ele, ci pentru a le folosi ca treaptă în evoluţia noastră interioară.