De trei ori mai mulţi morţi pe şoselele din România decât pe cele din Suedia. Cum se explică acest fapt?

10 august 2010 10:41   Actualitate
Ultima actualizare:

Chiar dacă au omorât trei, patru sau mai multe persoane într-un accident, şoferii vinovaţi scapă, de cele mai multe ori, fără să facă măcar o zi de puşcărie.

Acest lucru se întâmplă pentru că magistraţii acordă, în general, pedepse cu suspendare în cazul uciderii din culpă, faptă la care se încadrează accidentele rutiere cu victime.

La aceasta se adaugă şi faptul că în România amenzile de circulaţie sunt cele mai mici din Uniunea Europeană. Efectul: ţara noastră are cei mai mulţi morţi în accidente rutiere raportaţi la un milion de locuitori.

Iată un tabel care prezintă dinamica accidentelor rutiere în UE

Planul UE

Anul 2001 nu este luat întâmplător ca reper de către ETSC (Consiliului European de Siguranta a Transporturilor) în întocmirea raportului (vezi tabel). Atunci, Uniunea Europeană şi-a propus să reducă numărul de morţi în accidente rutiere cu 50% până în 2010. Mai exact, de la 54.000 la 27.000.

Scopul a fost atins de numai patru ţări: Letonia, Estonia, Spania şi Portugalia. De altfel, în afară de România şi Malta, toate statele membre UE au înregistrat scăderi mai mult sau mai puţin semnificative la capitolul decese în perioada de referinţă (2001 comparativ cu 2009).

De exemplu, vecina Bulgaria se laudă cu o reducere de 15% a tragediilor pe şosele, în timp ce România are un plus de 14%. La rata mortalităţii stăm, de asemenea, cel mai prost, cu 130 de decese raportate la un milion de locuitori. Ne urmează în „topul negru" Grecia (129) şi Polonia (120). În frunte sunt Suedia (39), Marea Britanie (41) şi Olanda (44).

Mai multe