EXCLUSIV Secretele succesului, dezvăluite de Florin Grozea de la Hi-Q! «Românii se plictisesc uşor, trebuie să inovezi mereu!»
Florin Grozea, membru fondator al trupei Hi-Q, a vorbit într-un recent interviu pentru Click.ro despre piaţa muzicală din România şi despre calităţile necesare pentru a ajunge vedetă.
Florin susţine că cine doreşte o carieră muzicală are foarte mult de muncă şi că poveştile despre oameni care au dat de succes peste noapte nu sunt verosimile de cele mai multe ori.
Click!: Proiectele voastre de viitor se anunţă a fi îndrăzneţe!
Florin Grozea: Avem câteva melodii la care lucrăm si suntem entuziaști, ca de fiecare dată când compunem ceva nou.
Cum crezi ca va fi primită noua voastră piesă? Crezi că se mai poate vorbi despre un trend muzical în producţiile româneşti?
Cred că există o doză mare de curiozitate când e vorba de un material nou Hi-Q. După 17 ani de muzică și peste 100 de melodii, publicul așteaptă să audă ce direcții alegem. Iar apropo de trend-uri, noi încercăm să lansăm melodii care să rămână în sufletul oamenilor și după ce valul trece.
Care sunt compozitorii autohtoni pe care îi preferi şi de ce?
Îmi plac mulți compozitori, cu majoritatea am lucrat pentru Hi-Q sau pentru alți artiști.
Consideri că pentru a avea succes într-o carieră muzicală la noi în ţară este nevoie să ai cunoştinţe teoretice despre muzică sau e suficient să ai talent și un ”guru” care să te instruiască? Acum, cu atâtea show-uri de talente, scena pare deschisă pentru toată lumea.
Scena e mereu deschisă pentru toată lumea... Toată lumea care are ceea ce cere scena! Succesul este un mix între multe calități, iar cunoștințele teoretice sunt necesare, dar nu suficiente. În cartea pe care am lansat-o (n.r. “Hit Yourself”) spun de multe ori că talentul unui artist nu este de ajuns, ai nevoie de multă determinare, ambiție, perseverență și un dram de noroc.
De ce anume ar avea nevoie un «tânăr talent» ca sa devină o mare stea peste noapte? Vorbeşte-ne puţin despre echipa care se află în spatele succesului oricărui artist.
Succesul peste noapte durează 15 ani. Nu există "succes peste noapte". Iar dacă succesul apare rapid, la fel va și dispărea. Toți cei pe care îi vedeți de 10-15 ani în topurile muzicale sunt oameni care au muncit alți 5-10 ani înainte de primul hit. Altfel nu se poate, îmi pare rău dacă dezamăgesc pe cineva spunând asta... O echipă de profesioniști poate șlefui un talent, dar nu-l poate trezi în fiecare dimineață pentru a merge la muncă.
Cum crezi că sunt influenţaţi tinerii din România de muzica promovată în mainstream?
Muzica poate fi o influență negativă, dar poate fi și o inspirație pentru tineri. Uite, la noi în Hi-Q, versurile vorbesc despre prietenie, viață frumoasă, totul e pozitiv.
Avem câțiva artiști foarte prizați în afara României, dar puțin apreciați sau chiar detestați la noi. Cel mai evident exemplu este Inna, despre vocea căreia se discută foarte mult în ultima vreme. De ce crezi că se întâmplă asta?
Avem mulți artiști de succes în afara granițelor, nu puțini! Din calculele mele sunt peste 120 de artiști și trupe românești care au avut cel puțin un hit internațional, în ultimii cinci ani. Deci nu mai este o întâmplare, vorbim de un val puternic. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care am scris cartea "Hit Yourself" - vreau ca românii să știe că muzica românească este o putere internațională, pentru prima dată în istoria României! Vei citi în carte povești incredibile din culisele carierelor artiștilor români de succes internațional și vei fi mândru, poate pentru prima oară, de acești tineri.
Crezi că este vreo diferenţă între felul în care este «educat» publicul consumator de muzică din România şi cel occidental?
E un cerc vicios - publicul cere o anumită muzică, radiourile oferă ce li se cere și încearcă din când în când să schimbe câte ceva. E clar că dacă vorbim raportându-ne la industria muzicală din Marea Britanie și Statele Unite, industria românească este abia la început. Mie îmi place să spun că suntem ca un copil mic, talentat, dar încă în căutarea propriului lui drum.
La debutul trupei Hi-Q, cât de mult se punea valoare pe prestaţia live şi cum s-a schimbat în timp conceptul publicului despre acest lucru? Un artist care are partea instrumentală susţinută de o trupă live are de câştigat din punct de vedere al carierei? Dar material? Cine din România crezi că face acest lucru acum?
În 1996, cand am lansat noi Hi-Q, nu exista nimic în industria muzicală românească. Pentru că nu exista legea drepturilor de autor, nu existau casele de discuri, producătorii, managerii, impresarii, nu existau rețele de distribuție, nici radiouri sau televiziuni specializate care să difuzeze muzică românească. Totul s-a schimbat de când am fondat Hi-Q! În 2013, orice artist care se respectă cântă cu un band de instrumentiști. Hi-Q a fost prima trupă care a venit cu band live, la câțiva ani distanță a venit Smiley și apoi din ce în ce mai mulți artiști.
Care din artiștii români crezi că și-a adaptat cel mai bine muzica spațiului românesc (concerte, radio, cluburi). Cât de important este să poți susține un concert live și cât de eficient este din prespectiva efort + aparatură + consum fizic și psihic vs. beneficii materiale?
Lista artiștilor români de succes este destul de lungă și sunt mândru să văd că industria muzicală românească a luat avânt în ultimii ani. Personal admir trupe precum Voltaj, Direcția 5, BUG Mafia, Bosquito și artiști precum Loredana, Smiley, Guess Who care au cariere durabile, succes comercial, dar și concerte de calitate.
Ce șanse crezi că are piesa care ne-a reprezentat la Eurovision și Cezar Ouatu să facă o carieră de anvergură la noi? Există apetit pentru voci mai speciale sau proiecte muzicale ieșite din tipare?
Există apetit pentru proiecte speciale, desigur. Cred că fiecare proiect muzical de succes are ceva special, altfel nu ar ieși din underground. Personal nu mi-a plăcut melodia lui Cezar de la Eurovision, dar asta e doar părerea mea.
Care crezi ca sunt vocile de la noi pe care le vom auzi pe termen lung, dincolo de hiturile de-o vară? Care crezi că este secretul trupelor care rezistă de mult timp, fără să inoveze, totuși, foarte mult în linia melodică. Suntem noi, românii, mai rezistenți la plictiseală?
Te contrazic: românii se plictisesc foarte ușor! Nu știu nicio trupă și niciun artist de succes care să nu fi inovat în fiecare an, atât în imagine cât și în muzică. Loredana vine mereu cu un look nou, vine mereu cu un stil muzical nou. Voltaj inovează la fiecare album atât la nivelul sound-ului cât și în videoclipuri. Smiley a evoluat de la melodie la melodie, de la album la album.
Ce preferinţe muzicale «ciudate» ai? Care sunt piesele despre care ai putea spune că sunt «plăcerile tale vinovate»?
Ascult mult hip-hop și muzică electronică. Uneori se simt în muzica noastră aceste influențe, dar în general le țin pentru mine. Ascult The Streets, Eminem și Moby când vreau să mă relaxez.
Care este persoana care te susţine cel mai mult în proiectele tale?
Ioana, sotia mea.