Cum să circuli în siguranţă pe zăpadă şi polei
S-a întors iarna atunci când nu ne mai aşteptam la asta sub nici o formă. Polei, ploaie îngheţată, temperaturi negative, zăpadă sunt doar câteva dintre „relele” care ne-au lovit la începutul primăverii. Şoferii trebuie să aibă mare grijă cu maşinile lor dacă vor să mai plece din parcări. În plus, şi pe carosabil e nevoie de atenţie „dublă”.
Campionul Titi Aur ne dă câteva sfaturi pe care orice şofer ar trebui să le respecte atunci când circulă cu maşina pe zăpadă şi polei.
Cum frânăm în siguranţă. Dacă accelerezi brusc pe zăpadă, roţile vor pierde aderenţa, iar tu s-ar putea să pierzi controlul. La fel şi cu frânarea – dacă apeşi brusc pedala de frână, roţile se pot bloca. Aceste reguli sunt valabile dacă ai maşină fără ABS.
Cum parcăm pe zăpadă – Când parchezi, căldura degajată de roţi va topi zăpada, aceasta se va transforma în apă, iar apoi apa va îngheţa prinzând şi anvelopele. Dacă parchezi pe zăpadă, fă câteva manevre înainte – înapoi pentru a trasa o potecă.
Ce faci când derapezi – În primul rând, schimbi într-o viteză inferioară. În acelaşi timp, nu brusca volanul, deoarece ai putea intra pe contrasens sau ieşi în decor. Dacă observi că maşina din faţa ta a derapat, frânează încet şi apropie-te cât mai mult de marginea drumului.
Nu brusca frâna şi acceleraţia – Comenzile agresive rup aderenţa pneurilor la sol, iar derapajul este inevitabil. Foloseşte cât mai des frâna de motor.
Frânează înaintea virajelor – Înaintea virajelor se frânează uşor, iar odată ce ai intrat în curbă trebuie să acccelerezi uşor. Dacă nu, este posibil ca maşina să derapeze şi să înceapă să se rotească.
Nu brusca comenzile în curbe – Nu trage brusc de volan şi nu frâna violent.De asemenea, nu accelera în treaptă de viteză inferioară. Foloseşte în astfel de situaţii o treaptă de viteză cât mai înaltă. Însă nu folosi o frână de motor violent! Rişti să blochezi roţile!
Nu tura motorul la demaraj – De pe loc se pleacă uşor, fără a tura motorul. Pentru ca maşina să nu se împotmolească în zăpadă, iar pneurile să prindă aderenţă, plecarea de pe loc se face la turaţii mici.
Umple rezervorul - Este recomandată umplerea rezervorului cu carburant deoarece o cantitate mai mare de carburant se răceşte mai lent, iar un rezervor plin nu mai oferă spaţiu pentru crearea de condens.
Ridică ştergătoarele – Când afară temperaturile scad sub limita îngheţului sau se anunţă ninsori abundente, este recomandat să ridici ştergătoarele de pe parbriz. Astfel, vei evita ca ele să îngheţe pe geam. Dacă te afli într-o astfel de situaţie, dezgheaţă-le, iar abia apoi porneşte-le. În caz contrar, mecanismul lor se va strica. Cumpără o soluţie pentru curăţarea geamurilor care să reziste la temperaturi scăzute.
Nu folosi apă caldă ca să dezgheţi geamurile – Pe piaţă există o mulţime de produse anti-îngheţ. Vorbim despre spray-uri pentru geamuri, încuietoari, chedere etc. În nici un caz nu folosi apă caldă pentru îndepărtarea peliculei de gheaţă de pe geamuri! Foloseşte, pentru început, o perie sau o măturică pentru a da jos zăpada, apoi elimină gheaţa cu racleta sau un spray special.
Nu acoperi maşina cu prelată – Când se anunţă geruri puternice, este recomandat să nu acoperi, pe timp de noapte, maşina cu prelată. Motivul? Materialul textil va îngheţa, iar dimineaţa, când vei dori să pleci cu autoturismul, îţi va fi foarte greu să dai prelata jos. Pe de altă parte, din cauza îngheţului aceasta poate deteriora vopseaua.
Nu ridica frâna de mână – Foarte mulţi şoferi au obiceiul ca, după ce parchează maşina, să ridice frâna de mână. Pe timp de vară nu este nici un fel de problemă, pe timp de iarnă însă s-ar putea ca mecanismul acesteia să se defecteze. Mai exact, cablul poate îngheţa, iar frâna de mână se poate bloca.