Descoperire fantastică pe Autostrada Pitești-Sibiu: „Aici trăiau geții”

1 octombrie 2023 12:22   Fapt divers
Ultima actualizare:

Descoperire fantastică pe Autostrada Pitești-Sibiu! Pe tronsonul Lot 3 al Autostrăzii Sibiu - Pitești (A1), denumit Cornetu - Tigveni și având o lungime de 37,4 kilometri, au fost descoperite mai multe situri arheologice. Aceste situri includ vestigii istorice care datează din perioada geților, fiind dezvăluite atât de istorici cât și de cei responsabili de construcția autostrăzii.

Descoperire fantastică pe Autostrada Sibiu-Pitești

Conducerea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri DRDP Craiova, sub Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a evidențiat două etape semnificative în dezvoltarea celei mai costisitoare secțiuni a autostrăzii peste Carpați. Prima etapă implică înlăturarea pădurilor de pe traseul autostrăzii, urmată de inventariere, marcare și defrișare. Cea de-a doua etapă este legată de cercetarea intruzivă pentru potențial arheologic, care este deja 70% completă și se preconizează că va fi finalizată în jurul jumătății lunii octombrie, potrivit Adevărul.ro.

Arheologii experți au anunțat descoperirea unor situri care includ "urme ale geților" legate de locuire și ritualuri, precum și centre meșteșugărești din perioada medievală. Aceștia au subliniat că aceste situri nu vor întârzia construcția autostrăzii, chiar dacă pot exista modificări ale traseelor din cauza condițiilor din teren. De asemenea, au menționat că aceste descoperiri reprezintă o oportunitate unică pentru cercetarea unei părți necercetate anterior în România.

Până în prezent, au fost identificate opt situri arheologice în zona viitoarei autostrăzi, în ciuda estimărilor inițiale care prevedeau cinci astfel de situri. Trei dintre acestea sunt deja în proces de cercetare, la fel cum va fi și zona dintre ele, care se întinde de la Cepari și Rudeni (Șuici) în județul Argeș, până la Poiana (Perișani) în județul Vâlcea. Aceasta este zona în care se va construi un tunel dublu de 1,7 kilometri pentru autostradă.

Arheologii au identificat o zonă de locuire din sfârșitul epocii fierului, precum și zone meșteșugărești datând din secolele XVI - XVII pe Lotul 3 Cornetu Tigveni al Autostrăzii Sibiu Pitești. Aceste descoperiri completează "urmele romane" anterior identificate pe Lotul 2 al aceleiași autostrăzi, Boița - Cornetu, în acest an.

Situl în care ne aflăm este unul nou identificat în urma diagnosticului arheologic și o șansă pentru noi să cercetăm ceva ce nu a mai fost cercetat până acum în România. Este vorba despre o zonă de locuire de la sfârșitul epocii fierului, acea perioadă în care aici trăiau geții, acele triburi tracice foarte cunoscute care sunt menționate pentru prima dată de părintele istoriei Herodot, deci prima dată când intrăm în istorie. Până acum nu știam decât de mormintele lor. Acum iată că avem șansa, prin această cercetare mare de suprafață, să identificăm și zonele în care aceștia locuiau sau desfășurau diferite alte activități din sfera rituală”, a explicat dr. Magdalena Ștefan, muzeograf în cadrul Muzeului Național de Istorie, despre recenta descoperire arheologică.

Aceasta a mai adăugat că: „S-au mai identificat și zone meșteșugărești din perioada medievală, din secolele XVI - XVII, probabil ateliere de prelucrarea metalului, de obținere a minereului de fier, ce se aflau distribuite în lungul unui drum care este cunoscut ca drumul care mergea spre Țara Loviștei”.

Descoperirea nu va întârzia lucrările

Specialiștii au menționat că cercetarea acestor descoperiri nu vor întârzia calendarul lucrărilor. Secțiunea 3 Cornetu - Tigveni a Autostrăzii A1 Sibiu - Pitești este considerată cel mai scump și complex tronson de autostradă construit în România. Lucrările sunt efectuate de Asocierea Webuild SPA - Tancrad SRL, iar ordinele de începere a lucrărilor au fost emise la 1 februarie 2023. Se estimează că acest lot va fi funcțional în 2028 și va acoperi o distanță de 37,40 km de drum, cu o valoare totală a contractului de 5,323 miliarde de lei fără TVA. La momentul actual, secțiunea se află în etapa de proiectare, care se preconizează că va fi finalizată până în februarie anul viitor, urmând ca execuția efectivă să dureze 45 de luni.

Mai multe