Ea e cea mai tânără femeie căpitan de avion! Pasagerii o confundă mereu cu o stewardesă
Rachel Gilmour (26 de ani), din Marea Britanie, poate părea o tânără aflată la început de carieră, dar în realitate, ea doboară stereotipuri și a devenit unul dintre cei mai tineri căpitani de avion din lume. Mai mult, ea a egalat recordul stabilit de Kate McWilliams în 2019, devenind astfel cea mai tânără femeie căpitan de aeronavă comercială.


„Oamenilor le place să pună etichete”
„Oamenilor le place să pună etichete, dar cu siguranță mă număr printre cele mai tinere femei căpitan de avion.”, a declarat Rachel Gilmour pentru The Telegraph.
În ciuda realizărilor sale impresionante, pasagerii companiei aeriene Loganair, pentru care lucrează, o confundă cu membrii echipajului de cabină, ceea ce, spune ea, este „doar un stereotip de gen”. „Mai ales iarna, când port pulover, nu este nimic care să indice că sunt pilot și căpitan”, a explicat ea.
Chiar dacă pasagerii pot fi surprinși de funcția sa, Rachel spune că echipa sa o susține: „Am fost mereu sprijinită de colegii mei și nu am avut parte de comentarii negative.”
6% din numărul total al piloților sunt femei
Cu toate că numărul femeilor piloți este în creștere, acestea reprezintă încă doar 6% din totalul piloților la nivel mondial. Totuși, Rachel speră să inspire tinerele care visează la o carieră în aviație. Între 2019 și 2023, numărul licențelor de pilot obținute de femei în Marea Britanie a crescut cu 26%, potrivit Autorității Civile de Aviație.
Unul dintre cele mai mari obstacole în calea unei cariere de pilot este costul ridicat al formării. Pregătirea poate ajunge la 125.000 de dolari, ceea ce face ca aviația să pară inaccesibilă pentru mulți.


Cu toate acestea, Rachel a găsit o cale alternativă, obținând mai întâi licența de pilot privat și apoi calificările comerciale, acumulând experiență practică în același timp: „Trebuie să fii ambițioasă. Examenele sunt dificile.”
În cabina de pilotaj, Rachel explică faptul că există două locuri: cel al căpitanului, în stânga, și cel al ofițerului secund, în dreapta. Deși ambii piloți colaborează, responsabilitatea finală îi revine căpitanului: „Deciziile sunt dificile. Este un salt uriaș în responsabilitate.”
Rachel are o rută de zbor preferată: Glasgow-Stornoway, deasupra Insulelor Hebride Exterioare. „Nu există nimic comparabil cu o zi senină, zburând deasupra mării. Chiar dacă rutele sunt aceleași, vremea și condițiile fac ca fiecare zbor să fie unic.”