Educația în sistem homeschooling, disputată în instanță. „Nu vreau să pierd fugind, vreau să pierd luptându-mă”
Doi părinți din Oradea, Estera și Darius Cornean, se află într-o luptă juridică cu statul român pentru dreptul la educație al copiilor lor, Daria și Dominic. După ce au decis, în urmă cu doi ani, să-i retragă pe cei mici din sistemul public de învățământ și să-i înscrie într-un program de homeschooling, aceștia s-au confruntat cu acuzații de abandon școlar și au fost citați la poliție. Acest caz subliniază dilema reglementării educației alternative în România, unde homeschooling-ul nu este recunoscut oficial, provocând tensiuni între părinți și autorități.
Cornean: „Dorim un sistem de învățământ care să le dezvolte gândirea critică"
Povestea soților Cornean a început în 2022, când aceștia au decis să le ofere copiilor lor o educație diferită față de cea oferită de sistemul public. Darius Cornean, tatăl celor doi copii, explică: „Noi ne dorim pentru copii un sistem de învățământ care să le dezvolte gândirea critică. În loc să acumuleze pur și simplu informații, vrem ca ei să înțeleagă, să gândească și să aplice ce învață în viața de zi cu zi”.
După ce și-au retras copiii de la Liceul german Friedrich Schindler din Oradea, părinții i-au înscris într-un program internațional de educație la distanță din SUA. Deși această mutare părea să fie soluția ideală pentru familie, aceștia s-au trezit rapid implicați într-o dispută legală, după ce școala a notificat inspectoratul școlar și poliția cu privire la situația celor mici.
„Am fost acuzați că împiedicăm accesul copiilor la educație, ceea ce ne-a șocat complet”, spune Darius Cornean. Deși părinții aveau toate documentele necesare care să ateste faptul că Daria și Dominic urmează cursuri într-o școală din SUA, aceștia au fost chemați la poliție și sfătuiți să-și angajeze un avocat.
Dosarul a crescut rapid, adunând sute de acte și documente care să demonstreze că cei doi copii nu au fost privați de educație, ci dimpotrivă, urmează un program riguros de învățământ online. „Educația lor ne costă bani, timp și energie, iar toate dovezile noastre par să fie ignorate. Ne apărăm cât de bine putem și sperăm ca justiția să înțeleagă că nu am făcut nimic greșit”, adaugă tatăl.
Marian Staș: „Statul român este extrem de rigid când vine vorba de homeschooling"
Marian Staș, expert în educație, atrage atenția asupra lipsei de deschidere a statului român în ceea ce privește alternativele educaționale. „Statul român este extrem de rigid când vine vorba de homeschooling. Frica de a pierde controlul și rezistența la schimbare sunt evidente. În loc să ofere soluții și să fie deschis la alternative, statul preferă să pună piedici”.
Acesta consideră că sistemul românesc ar trebui să fie mai flexibil și să recunoască atât diploma, cât și procesul de învățare în cadrul unor programe internaționale, așa cum o fac alte țări.
Un alt punct sensibil ridicat de Marian Staș este nevoia de socializare a copiilor. „Homeschooling-ul poate fi o soluție potrivită pentru unii, dar copiii au nevoie de interacțiune socială, de un mediu în care să-și dezvolte abilități interpersonale”, explică acesta, citat de Adevărul. Părinții trebuie să asigure un model educațional care să îmbine procesul de învățare academică cu dezvoltarea socială.
„Lăsați-ne să învățăm!”
În fața dificultăților întâmpinate, familia Cornean a inițiat o campanie online, „Lăsați-ne să învățăm”, prin care solicită Ministerului Educației să recunoască homeschooling-ul ca o opțiune viabilă pentru părinți. Până acum, petiția lor a strâns peste 6.000 de semnături.
Părinții, din ce în ce mai numeroși care aleg homeschooling-ul, cer doar un singur lucru: respectarea dreptului de a alege un sistem educațional alternativ pentru copiii lor, fără a fi tratați ca infractori.
Părinții Cornean sunt hotărâți să lupte până la capăt pentru drepturile copiilor lor. „Nu vreau să pierd fugind, vreau să pierd luptându-mă”, încheie Darius Cornean.