Erau sau nu bogați oamenii din București, în anii 60. Fotografia care a făcut furori pe internet

23 iunie 2024 10:06   Fapt divers
Ultima actualizare:

O fotografie cu Bucureștiul, din anii 60, a devenit extrem de virală pe internet. Oamenii au lăsat zeci de comentarii. Unii spun că pe atunci era mai bine, pentru că nu existau atâtea mașini, iar oamenii circulau în voie pe trotuare, alții consideră că traiul de zi cu zi era unul mult prea greu de dus, scrie adevărul.ro. În fotografia, din 1963, putem observa îmbulzeala de pe străzi: „s-ar zice că, din moși strămoși, ne place să ne relaxăm în grămadă”, a scris un internaut. 

Cum arăta Calea Victoriei în anul 1963 

În anii 60, puțini erau cei care dețineau o mașină. Pe bulevarde, oamenii se plimbau liberi, fără restricții. Calea Victoriei este cea mai cunoscută stradă din Bucureşti, locul unde domniţele ieşeau la plimbare în perioada interbelică şi care în ultimii ani s-a transformat în principala arteră comercială din oraş.

„Anul 1963. La plimbare pe Calea Victoriei. Este o fotografie document deosebită în care observăm pietoni și pe partea carosabilă exact ca în perioada interbelică. Trotuarul era plin ochi de lume”, a scris autorul postării. „Vis a vis de magazin Electrolux (B1tv astăzi)”, a scris o doamnă. 

„Mai precis, vis a vis de fostul teatru Național, azi hotelul Novotel. Magazinul Electrolux (B1Tv azi) este exact după motociclistul care traversează intersecția (I. Câmpineanu cu Victoriei de azi)”, a completat-o altcineva.

Cine își permitea o mașină 

Bucureștenii erau obișnuiți să circule cu bicicletele. Mașinile erau folosite de către cei care aveau o inteligență peste medie și o pregătire profesională bună. „Erau biciclete Carpați și Tohan românești, Diamant, Favorit, Mifa, Balkan, de la megieși, erau motociclete Mz 125, 175, 250, Jawa și Cz 125, 150, 175, 250, 350, erau Simson si AWO de 250, EMW 350, IFA BK 350, IJ 350, K 175, Csepel 250, Pannonia 125, 250, Danuvia 100 si 125, scutere Manet, Tatran si Cezet de 100, 150 si 175, Tula de 200, motorete de 50 Carpați, Jawa sau Simson, iar ca automobile, prin 1963- 65 erau deja disponibile Moskvich 403, 407, Wartburg 311, AWZ P 50, Trabant 600, Skoda Octavia, Felicia, Rapid, Superb, Tudor, Fiat 600, 1100, 1300, Renault Dauphine, R 10, și erau accesibile oricui era apt, cu un nivel peste medie de inteligență și instruire, cu însușiri moral- volitive, cu o pregătire profesională bună”, a scris altul.

Acestea concurau la o situație materială, stare mentală, reacții, reflexe, convenabile șoferiei. De asta aveau mașini inginerii, profesorii, ofițerii, doctorii, avocații, sportivii, artiștii, maiștrii, tehnicienii și nu toți analfabeții și țugulanii ca în prezent”, a completat el.

Pe Calea Victoriei erau cele mai elegante magazine 

La sfârşitul secolului al XIX-lea, pe Calea Victoriei se aflau cele mai elegante magazine, terase, cafenele şi hoteluri. Tot atunci a apărut şi faimoasa casa Capşa, un local întemeiat de doi fraţi macedo-români, Grigore şi Constantin.

"Ce e cu îmbulzeala asta?" 

Aglomerația de pe străzile vechiului București i-a surprins pe mulți. „Totuși, ce e cu îmbulzeala asta?”, a întrebat o altă doamnă. „S-ar zice că, din moși strămoși, ne place să ne relaxăm în grămadă”, i s-a răspuns. „Atunci socializarea era mereu live. Față-n față. Oamenii vorbeau vrute și nevrute și se simțeau bine”, a completat-o altcineva.

„Da, acum se adaugă și online-ul... Eu de fapt mă refeream la felul în care oamenii se bulucesc toți pe șosele către aceleași locuri, care nici nu se mai observă din mulțime în zilele de vacanță”, a revenit doamna.

Citește întreg articolul pe adevărul.ro

Mai multe