Recomandări de la psihologi pentru noul an şcolar. Cum pot părinţii să le fie de ajutor elevilor
Fiecare nou an şcolar înseamnă pentru toti copiii un nou început, aduce cu el emoţii, proiecte şi provocări. Daniela Dumitrecu, psiholog clinician şi psihoterapeut, oferă câteva recomandări părinţilor ai căror copii încep şcoala curând.
"Toamna, dincolo de arămiul care pătrunde încet-încet în verdele luminos al verii, este anotimpul începerii școlii. Așa că septembrie are gust de rechizite noi, de caiete cu foi lipite între ele, de ghiozdănele frumos colorate, de cărți cu ilustrate ce au încă miros proaspăt de tipar, dar și de temeri care se arată atât în ochii părinților, cât și în cei ai copiilor.Părinții par foarte îngrijorați mai ales atunci când vorbim despre prima zi de școală din clasa întâi, cumva firesc fiind o trecere semnificativă. Însă pe măsură ce timpul trece, prima zi de școală de rezumă la cumpărat de câteva hăinuțe și rechizite noi... și cam atât.
Dacă vorbim despre copiii din primele clase, recomandările ar fi:
- să li se explice programul, noile reguli de acolo (spre ex., doamna învățătoare va fi noua persoană de referință);
- să se ia legătura cu câțiva colegi înainte, pentru a reface relația dintre ei;
- să se facă ghiozdanul împreună, iar copilul să știe toate elemente din ghiozdan;
- poate să ia cu el în ghiozdan un obiect de tranziție, un obiect care să-i ofere singuranță și confort emoțional;
- să nu se facă alte schimbări în ritmul de viață al copilului care să interfere cu debutul școlar pentru că va fi destul de stresant pentru el;
- să-i amintim câteva reguli de siguranță (spre ex., legate de traversare, de dialogul cu străinii, de cum poate gestiona situațiile dificile, la ce persoane poate apela în caz de ajutor etc.)
De fapt, acomodarea cu programul școlii ar trebui să înceapă cel puțin cu câteva săptâmâni mai devreme, pentru că ritmul copilului are nevoie de timp pentru a se instala. Prin urmare, recomandarea ar fi ca încă de la jumătatea lunii august, sau măcar spre finalul ei, să se introducă treptat programul de somn-veghe pe care copilul îl va avea la școală. Dacă vorbim despre primii ani de școală, n-ar fi rău să fie reluate un pic informațiile, spre ex., despre tabla înmulțirii sau abilitățile de lectură, tocmai pentru a permite memoriei reactualizarea informației peste care va veni destul de rapid noua informație predată.
Văd adesea greșeala părinților care permit copiilor un fel de relaxarea totală a regulilor chiar înainte de începere școlii (spre ex., ora târzie de somn), pe principiul că dacă începe școala nu va mai putea face asta. Asta transmite copilului ideea că școala este ceva neplăcut, dificil, constrângător și va întârzia adaptarea la programul școlii, ceea ce poate să însemne un start dificil pentru acesta și pierderea câtorva săptămâni de lucru.Dacă vorbim despre copii mai mari, atunci aceștia ar trebui încurajați să preia treptat cât mai mult din ceea ce înseamnă pregătire – să-și facă lista cu ce rechizite are nevoie, să-și reamenajeze poate camera sub forma unei camere de studiu, să regândească programul zilnic în care să poate să fie introduse și activitățile care lui îi plac.Atitudinea pe care părinții o au față de școală este iarăși un factor important. O atitudine delăsătoare sau indiferentă va transmite copilului aceeași stare. De asemenea, o atitudine prea rigidă sau anxioasă va trezi în copil sentimente neplăcute față de școală și procesul învățării.Transmite-ți copiilor bucuria voastră că vor începe un nou parcurs, că vor trăi noi experiențe, că vor afla noi informații, că relațiile se vor dezvolta și aș recomanda o discuție cu copiii în care să-i încurajați să vă povestească felul în care ei se raportează la școală, temerile lor, dar și entuziasmul care sper că există încă în ei. Urmează un an încă marcat de pandemie, prin urmare procesul didactic va fi probabil întrerupt, fragmentat, poate chiar dezorganizat. Suportul părinților devine în felul acesta principalul reper stabil, principala baliză în acest ocean mișcător al incertitudinii", a spus Daniela Dumitrescu, psiholog clinician, psihoterapeut CBT & Schema Therapy, specialist comunicare relațională și președinte-fondator al Institutului de Formare și Educare Relațională, precum și autoarea blogului Fericiți cei ce comunică.