Ţi-a întârziat avionul? Uite la ce despăgubiri ai dreptul!
Sunt, probabil, foarte puţini români care să fi zburat cu avionul şi să nu se fi lovit de clasica problemă a întârzierilor. Puţini ştiu, însă, că au drepturi foarte clar stabilite prin legislaţie europeană, că pot obţine despăgubiri.
Zborul cu avionul nu mai e considerat un mare lux. Găseşti bilete cu 10 euro la Bruxelles sau la Milano, iar dacă vrei să ajungi de la Bucureşti la Iaşi, spre exemplu, a ajuns mai avantajos să mergi cu avionul decât să pierzi o zi întreagă pe şosele, în traficul aglomerat. Românii au învăţat cum să „vâneze” cele mai bune oferte de bilete, ce au voie să ia cu ei în bagaj şi ce reguli să respecte la aeroport. Însă puţini îşi cunosc propriile drepturi. De pildă, atunci când le întârzie avionul sau când le e anulat zborul. Potrivit experţilor de pe platforma pasagercudrepturi.ro, există situaţii foarte clare în care companiile aeriene au partea lor de vină. Şi, cum din momentul în care ai cumpărat biletul, tu şi compania aţi devenit parte a unui contract cu reguli stabilite prin legislaţia europeană, cine greşeşte, plăteşte. Despăgubirile pot ajunge până la 600 € de persoană.
Pentru întârziere
Vorbim despre întârziere atunci când avionul decolează cu cel puţin 3 ore mai târziu decât ora prevăzută. În situaţia în care compania aeriană anticipează această întârziere, trebuie să ofere asistenţă pasagerilor, după cum urmează: să ofere gratuit mese şi băuturi răcoritoare, direct proporţionale cu timpul de aşteptare, să acorde fiecărui pasager dreptul la două apeluri telefonice şi la transmiterea mesajelor scrise, prin e-mail, fax etc. Dacă zborul e decalat cu cel puţin o zi, compania trebuie să asigure, în plus, şi cazare hotelieră şi transferuri. Potrivit Curţii Europene de Justiţie, pasagerii cu zboruri întârziate mai mult de 3 ore pot solicita plata unor sume compesatorii ce variază astfel: primeşti 250 € în cazul zborurilor de până în 1.500 km, 400 € pentru zborurile cuprinse între 1.500 şi 3.500 km şi 600 € pentru restul zborurilor. Nu ai dreptul la despăgubiri dacă întârzierea/anularea a fost cauzată de circumstanţe extraordinare, spre exemplu de condiţii meteo nefavorabile.
Pentru anularea zborului
E o practică frecventă ca, în funcţie de gradul de ocupare a avioanelor, de programul de zbor, să se hotărască anularea diferitelor zboruri ce nu sunt considerate prioritare. Dacă zborul tău a fost anulat cu mai puţin de două săptămâni înainte de plecare, fără să primeşti o alternativă viabilă, ai dreptul la compensaţie. Nu se primesc compensaţii dacă anularea are loc cu 7-14 zile înainte de plecare şi se oferă alternativa unui alt zbor care să te ducă la destinaţia finală, mai târziu cu cel mult 4 ore. De asemenea, dacă ţi se oferă un zbor în acelaşi oraş, dar într-un aeroport diferit, compania trebuie să-ţi asigure plata costurilor de transport. În caz contrar, poţi cere despăgubiri de: 250 €, 400 € sau 600 €.
Bagaje pierdute
Dacă bagajele predate la check-in sunt pierdute, deteriorate (când nu e din cauza unui defect al bagajului) sau au sosit cu întârziere, poţi cere despăgubiri de până în 1.220 €.
Doar 2% din pasageri îşi cer dreptul la despăgubiri
Conform Regulamentului European, drepturile pasagerilor se aplică pentru toate biletele, indiferent de categorie sau clasa tarifară, cu condiţia ca zborul să fi fost operat de o companie aeriană autorizată la nivel european şi să fi avut plecarea sau sosirea într-un stat membru al Uniunii Europene. Potrivit datelor Pasagercudrepturi.ro, în Europa, peste 100.000 de pasageri depun plângeri în fiecare an pentru despăgubiri. “La nivel internaţional, în 2014, peste 8 milioane de pasageri au avut dreptul să ceară despăgubiri. Dintre aceştia, doar 2% şi-au revendicat acest drept. E bine de ştiut că timpul nu este pierdut deoarece procesul de despăgubire e retroactiv şi orice situaţie de acest tip petrecută în ultimii 3 ani are potenţial de despăgubire din partea companiilor aeriene”, a declarat Mariana Pavel, specialist comunicare.