Vrei să votezi şi nu ai buletin? Ai timp să-l faci

6 decembrie 2016 20:29   Fapt divers
Ultima actualizare:

Ţi-ai pierdut buletinul, ţi-a expirat sau ţi-ai schimbat domiciliul sau numele şi vrei să votezi duminică? Ai toate şansele să-l faci la timp. Se lucrează la foc continuu la Direcţia de Evidenţă a Populaţiei.

Fără buletin valabil nu poţi vota pe 11 decembrie la alegerile parlamentare. Aşa că pune-ţi actele în ordine şi fugi la Evidenţa Populaţiei din raza de domiciliu. Cartea de identitate se eliberează chiar şi în ziua când aduci documentele. În plus, programul se prelungeşte şi se va lucra inclusiv sâmbătă, între orele 8.00 – 16.00 şi duminică între orele 7.00 – 21.00. ”Persoanelor care depun cererea de schimbare a buletinului sâmbătă, 10 decembrie, le va fi eliberat noul act de identitate a doua zi, iar cei care depun solicitarea duminică, 11 decembrie, vor beneficia de noua carte de identitate în aceeaşi zi”, ne-au precizat autorităţile. 

Cât te costă un buletin nou şi unde plăteşti

Cartea de identitate costă 7 lei, iar cartea de identitate provizorie costă 1 leu. Poţi vota şi pe baza actului de identitate provizoriu. Banii se achită în numerar la Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor pe bază de chitanţă. Aceasta se află în cadrul consiliilor locale, oraşelor şi municipiilor, precum şi în cadrul consiliilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti. Banii se pot plăti şi la structura de taxe şi impozite din cadrul primăriei localităţii la nivelul căreia funcţionează serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor.  Începând din iulie nu mai trebuie să achiţi taxa de timbru, în valoare de 5 lei, în cazul în care îţi schimbi domiciliul, ai pierdut buletinul sau ţi-a expirat. Se achită doar dacă a fost furat sau deteriorat. 

De ce acte ai nevoie

Documente necesare la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civilă, anularea documentului, schimbarea sexului sau a fizionomiei ori ca urmare a preschimbării buletinelor de identitate:

  • Actul de identitate şi cartea de alegător, dacă e cazul;
  • Cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • Certificatul de naştere;
  • Certificatul de căsătorie, original şi copie, dacă e cazul;
  • Hotărârea de divorţ, definitivă şi irevocabilă, după caz, original şi copie;
  • Certificatul de deces al soţului/soţiei decedat/decedate, în cazul soţiei/soţului supravieţuitor, dacă e cazul;
  • Certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, original şi copie;
  • Chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate – 7 lei;
  • Timbru fiscal sau chitanţa reprezentând contravaloarea taxei extrajudiciare de timbru – 5 lei (acolo unde este nevoie).

Cât timp e valabil

Valabilitatea cărţii de identitate diferă în funcţie de vârstă:

  • 4 ani dacă vârsta posesorului este între 14-18 ani;
  • 7 ani dacă vârsta posesorului este între 18-25 de ani;
  • 10 ani după ce ai împlinit 25 de ani;
  • permanent după ce ai împlinit 55 de ani.

Potrivit Autorităţii  Electorale Permanente, 18.906.721 de români au drept de vot. 

Mai multe