Forbes: Facebook și Google vor dispărea în maximum opt ani

3 mai 2012 3:49   Actualitate
Ultima actualizare:

Facebook și Google vor dispărea în următorii cinci sau opt ani. Aceasta este ipoteza lansată zilele trecute de revista Forbes care consideră că, deși acești mamuți ai Internetului nu vor da faliment, în câțiva ani vor aparține de domeniul trecutului.

Principalul motiv este evoluția Internetului.

„Se pare că, în spaţiul cibernetic, rezistenţa în timp a unei companii este în relaţie directă cu perioada în care s-a născut firma", scrie Eric Jackson pentru Forbes.

Acesta subliniază că în lumea Internetului au fost trei generaţii: Web 1.0, era companiilor fondate între 1994 şi 2001 - Netscape, Yahoo!, AOL, Google, Amazon şi eBay-, apoi Web 2.0, companiile fondate între 2002 şi 2009, respectiv Facebook, LinkedIn şi Groupon, iar cea de-a treia „eră", cea din 2010 încoace, cea a telefoanelor mobile.

S-a observat că, odată cu trecerea la o nouă generaţie, cea din urmă n-a putut ţine pasul şi nu s-a putut adapta schimbărilor.

Odată cu apariţia companiilor Web 2.0, s-a observat că acestea s-au îndreptat spre dimensiunea socială a interacţiunilor online. Astfel, MySpace a pus bazele unei reţele pentru pasionaţii de muzică, Facebook a „racolat" studenţii, iar LinkedIn s-a dedicat relaţiilor dintre oamenii de afaceri. Alte reţele mai puţin cunoscute în România, precum Digg, Reddit şi StumbleUpon, au demonstrat cum utilizatorii pot genera conţinut şi cum acest lucru poate crește valorea unei comunități online.

Companiile din „era" Web 1.0 n-au putut înţelege dimensiunea socială pe care se punea accent în Web 2.0 şi nu prea au reuşit să se adapteze.

După 2010 au apărut companiile sociale care şi-au îndreptat atenţia spre „telefoanele inteligente" (smartphone-uri) şi astfel a luat naştere o nouă generaţie: cea mobilă. Aceste companii prezic că în câţiva ani oamenii vor folosi aplicaţiile de pe telefoanele lor mobile în locul site-urilor. Probabil, cel mai bun exemplu este Instagram, o companie achiziţionată de curând de Facebook.

Nu vom avea niciodată Web 3.0, pentru că Web-ul e mort", mai spune Erik Jackson în materialul lui.

Companiile din Web 1.0 şi Web 2.0 încă nu ştiu cum să se adapteze noilor schimbări. Versiunile iPhone şi iPad ale reţelei de socializare Facebook lasă de dorit în comparaţie cu site-ul care poate fi accesat de pe un calculator. Aşadar, spune Jackson, până şi cea mai triumfantă companie Web 2.0 pierde teren în noua eră a Internetului.

Ţinându-se cont de experienţa companiilor Web 1.0, care nu s-au putut adapta la „era socială a Internetului", Jackson spune că nici Facebook nu se va putea adapta la generaţia mobilă, aşa cum nici Google nu s-a putut adapta la Web 2.0, deşi a avut o tentativă eşuată anul trecut - Google+.

Mai multe