Dezastrul Air India, secundă cu secundă. Expert în aviație ridică ipoteza unei „intenții malefice”
Tragedia aviatică din India este în prezent anchetată de experți britanici și americani și continuă să ridice multe semne de întrebare. Avionul Boeing 787 Air India, considerat cel mai sigur din lume, cu 242 de persoane la bord, s-a prăbușit la mai puțin de un minut după decolare, într-o explozie uriașă de foc și fum.


Deși condițiile meteorologice erau perfecte și piloții experimentați, datele indică o urcare anormală și un apel mayday emis în ultima clipă. Cauza rămâne necunoscută, dar experții nu exclud coliziuni cu păsări, defecțiuni tehnice sau chiar o „intenție malefică”. „Este o fază critică a zborului și ceva s-a întâmplat extrem de rapid”, a declarat a declarat locotenent-colonelul John R. Davidson, fost pilot și expert în siguranța aviației.
Cronologia dezastrului aviatic din India
09:00:50 – Avionul e gata de decolare
Avionul Air India este programat să decoleze la ora 09:09 BST (ora Regatului Unit) de pe Aeroportul Internațional Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, având ca destinație Londra Gatwick, cu 242 de pasageri și membri ai echipajului la bord.
La bord se aflau 217 adulți, 11 copii și doi sugari, relatează The Sun.






Dintre aceștia, 53 erau britanici, 169 cetățeni indieni, șapte portughezi și un canadian. Un singur pasager a supraviețuit catastrofei.
09:04:12 – Avionul începe să accelereze pe pistă
La aproximativ patru minute după ce fusese înregistrat ca staționând pe sol, avionul începe să accelereze, crescând viteza cu aproximativ 11 mile pe oră pe pistă.
Zborul era programat să dureze 9 ore și 50 de minute, fără escală, până la Londra.
09:08:50 – Decolarea
Zborul Air India decolează, îndreptându-se spre Londra Gatwick.
Avionul urcă brusc până la 190 metri altitudine, deplasându-se cu aproximativ 320 km/h.
O astfel de urcare, la o asemenea viteză, este „foarte neobișnuită”, potrivit locotenent-colonelului John R. Davidson, fost pilot în Forțele Aeriene ale SUA, editor al Felons Assistance și consultant în siguranța aviației comerciale.
„Conform datelor disponibile, AIC171 pare să fi atins viteza de decolare — dar nu și altitudinea. Să fie la 625 de picioare (190 metri) și peste 170 de noduri [196 mile/h] la mai mult de patru minute după ce a pornit de pe pistă este foarte neregulamentar. Asta sugerează fie o rotire foarte târzie, fie un început de pierdere de portanță (stall) imediat după decolare.”
Câteva fracțiuni de secundă mai târziu – Piloții lansează apelul de urgență (mayday) În timpul urcării scurte până la aproximativ 190 de metri, căpitanul Sumeet Sabharwal, pilot extrem de experimentat, și copilotul său Clive Kundar emit un apel de urgență.
Cei doi piloți aveau împreună aproape 10.000 de ore de zbor.
„[Apelul mayday] îmi spune că au reușit să strângă date în acel scurt moment și să-și dea seama că ceva nu merge bine – și au comunicat asta între ei, dar și către controlul traficului aerian”, a explicat pentru Sky News, pilotul de elicopter Seun Komolafe
Profesorul Graham Braithwaite, director al Departamentului de Aerospațial și Aviație de la Universitatea Cranfield, a spus: „Decolarea este o fază critică, pentru că avionul este încă în accelerație, iar orice rezolvare de problemă necesită un răspuns rapid. Totuși, accidentele la decolare sunt extrem de rare, mai ales în cazul avioanelor moderne precum Boeing 787.”
09:08:51 – Ultimul semnal recepționat Semnalul transponderului avionului dispare la câteva secunde după părăsirea pistei, potrivit Flightradar24.
Controlorii de trafic lansează apeluri ulterioare ca răspuns la mayday, dar nu primesc niciun răspuns, au transmis autoritățile civile.
„În momentul decolării, condițiile meteorologice la aeroport erau foarte bune. Era o zi însorită și uscată în Ahmedabad, cu temperaturi de aproape 40°C. Vizibilitatea era bună, iar vântul era slab, dinspre vest. Nu există indicii că vremea a jucat un rol în prăbușire”, a declarat profesorul Paul Williams, specialist în știința atmosferei la Universitatea Reading.
Mai puțin de 60 de secunde mai târziu – Avionul se prăbușește în campusul BJ Medical College La mai puțin de un minut după decolare, avionul Air India se prăbușește la sol, la doar câteva sute de metri de capătul pistei.
Studenți ai colegiului medical BJ se aflau în pauza de prânz, în sala de mese, când avionul s-a izbit de o parte a clădirii.
Avionul explodează într-o uriașă minge de foc, coloane groase de fum negru ridicându-se de la locul accidentului.
Expert: „Nu trebuie exclusă o intenție malefică”
Avionul era sub comanda căpitanului Summeet Sabharwal, care avea 8.200 de ore de experiență de zbor.
Bernard Lavelle, consultant principal în aviație la BL Aviation Consulting, a declarat pentru Dailymail că indiciile timpurii nu sugerează că ar fi vorba de o eroare a pilotului.
Deși majoritatea avioanelor „practic zboară singure” în aer, el a subliniat că piloții sunt complet responsabili de decolare și aterizare.
„Cele mai periculoase, relativ vorbind, două faze ale oricărui zbor sunt decolarea și aterizarea,” a spus el.
„În aer apar rareori probleme — dar în decolare și aterizare pot apărea, iar acestea sunt momentele în care pilotul are controlul complet asupra aeronavei.”
„Cele mai frecvente două cauze ale prăbușirilor sunt erorile de pilotaj sau defecțiunile mecanice.”
„Faptul că a fost trimis un mesaj SOS probabil nu indică o eroare de pilotaj.”
Consultantul în securitate aeriană Julian Bray a declarat la scurt timp de la tragedie:
„Nu putem exclude problemele de securitate. Dar este doar o speculație din partea mea”, a declarat la scurt timp de la tragedie
„Ce mă îngrijorează este că, dacă incidentul a avut loc în timpul decolării, trebuie analizată și partea de securitate — dacă nu a existat o intenție malițioasă în spate. Practic, aeronavele de astăzi se pilotează aproape singure, deci nu ar fi trebuit să fie probleme la decolare — mai ales cu un Dreamliner, care are un istoric bun. Avem nevoie de mai multe detalii.”
Lavelle a spus că problemele de securitate „nu pot fi excluse” din cauza „situației politice dintre Pakistan și India”, dar că aceasta e una dintre ultimele ipoteze pe lista sa.