Călătoriți în Europa în această vară? Pregătiți-vă să vă confruntați cu cele mai mari întârzieri din istorie
Vara 2025 se anunță una dintre cele mai dificile pentru traficul aerian european din ultimele decenii. Întârzierile și anulările de zboruri au atins cote alarmante, iar Uniunea Europeană avertizează că sezonul abia a început. Grevele controlorilor de trafic aerian, lipsa acută de personal, fenomenele meteo și rutele de zbor aglomerate sunt motivele care stau la baza unui număr record de întârzieri.
Pasagerii ajung de multe ori la limita răbdării, iar companiile aeriene pierd sute de milioane de euro.
Europa, într-un haos aviatic
Companiile aeriene și pasagerii din Europa se confruntă cu cel mai grav sezon de perturbări din ultimele două decenii.
La începutul lunii iulie, grevele controlorilor de trafic aerian (ATC) din Franța au dus la anularea a 1.500 de zboruri în doar două zile, afectând peste un milion de călători.
Media zilnică raportată de Eurocontrol indică 3.700 de întârzieri și 1.400 de anulări de zboruri, ceea ce a generat pierderi de aproximativ 120 de milioane de euro pentru industrie. Situația riscă să se agraveze, în contextul anunțării unor noi greve în Spania și Italia pentru 26 iulie, transmite Euronews.
Impactul acestor greve nu se limitează la granițele Franței, din moment ce numeroase rute europene survolează spațiul aerian francez.
Astfel, o grevă locală poate afecta până la o treime din zborurile din întreaga Europă.
Spania, Marea Britanie și Germania sunt printre cele mai afectate țări. În ciuda nemulțumirii exprimate de ministrul francez al Transporturilor față de revendicările „inacceptabile” ale sindicatelor, nu există un acord în vedere, iar tensiunile sociale persistă, scrie și Business Insider.
Rute blocate și lipsă de personal
Un alt factor major în declinul eficienței traficului aerian european este lipsa personalului calificat.
După pandemia de COVID-19, multe centre ATC au fost afectate de reduceri bugetare și întârzieri în formarea noilor angajați. În Franța și Germania, unul din patru posturi de controlor de trafic este încă vacant.
Pregătirea unui controlor durează peste 18 luni, iar fragmentarea spațiului aerian european, gestionat de 40 de furnizori diferiți, face imposibilă o redistribuire rapidă a personalului.
Pe lângă aceste probleme, redirecționările de rute cauzate de războiul din Ucraina și de interdicțiile de survol asupra Rusiei și Belarusului au dus la supraaglomerarea unor coridoare aeriene.
Astfel, chiar și fără greve sau vreme nefavorabilă, zborurile riscă să fie întârziate.
Oficialii UE au declarat că sistemul de control al traficului aerian funcționează la limita capacității sale, în condițiile în care numărul de zboruri a atins un vârf istoric.