Mesajul sinistru din spatele posterului ”Keep Calm and Carry On”

20 ianuarie 2016 18:00   Internațional
Ultima actualizare:

Vândut în milioane de exemplare, imprimat pe tricouri, căni, șervețele, sloganul ”Keep calm and carry on” (Păstrează-ți calmul și mergi mai departe) are o istorie mai veche decât succesul său comercial. În spatele posterului originar din Marea Britanie, care a cunoscut în ultima vreme o multitudine de variante, în toată lumea, se află însă o poveste sinistră.

Posterul ”Keep Calm and Carry On” a fost produs în masă abia începând din anul 2008, deși a fost creat în 1939, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, cu scopul de a ridica moralul britanicilor în contextul amenințării naziste. Mesajul puternic, scris cu alb pe un fundal roșu, sub coroana Regelui George al VI-lea, și-a pierdut în timp sensul originar, deși comentatorii au încercat să lege revirimentul posterului de un alt moment dificil în istoria recentă, criza economică din 2008-2009.

Departamentul responsabil cu propaganda creat de guvernul britanic a desenat la sfârșitul anului 1939 trei postere cu mesaje mobilizatoare, însă ”Keep Calm and Carry On” nu a fost niciodată expus. Celelalte două, care făceau apel la curajul, buna-dispoziție și determinarea britanicilor, avertizând că libertatea le este pusă în pericol, au fost expuse în autobuze și în vitrinele magazinelor, într-un moment foarte dificil pentru englezi.

Singuri în fața celui de-al Treilea Reich, cu o armată epuizată după prăbușirea Franței, în iunie 1940, englezii se pregăteau pentru o invazie terestră a trupelor germane (Operațiunea Leul de Mare). După înfrângerea forțelor aeriene naziste în Bătălia Angliei (10 iulie – 31 octombrie 1940), această temută invazie nu a mai avut loc, iar posterul ”Keep Calm and Carry On”, gândit pentru a fi difuzat pe scară largă în timpul acestui presupus atac, a fost abandonat.

Exemplarele printate au fost topite după sfârșitul războiului, în 1945, și totul a fost dat uitării până în anul 2000, când proprietarul unui anticariat l-a descoperit într-o cutie cu cărți vechi, cumpărată la licitație. L-a înrămat și l-a expus în anticariatul său. Acesta este începutul istoriei de succes a posterului.

Mai multe